Eén maand na blokkade Suezkanaal te weinig plaats voor containers in haven

Containerreus Ever Given kwam exact één maand geleden potvast te zitten in het Suezkanaal. De gevolgen zijn voelbaar in de Antwerpse haven. Er is te weinig plaats om alle containers te zetten en het Havenbedrijf probeert verdere ‘verstopping’ te vermijden.

ANALYSE. Waarom een Ever Given-ramp zich bij ons (niet) kan voordoen

Het vastlopen van de Ever Given leverde een file op van minstens 400 schepen die niet door het ­Suezkanaal, een economische levensader voor de hele wereld, konden varen. Op 29 maart kon het schip losgetrokken worden en kon het oplossen van de vertraging beginnen.

Meerdere schepen uit die file hebben intussen Antwerpen aangelopen, maar de gevolgen zijn nog niet weggewerkt. Er staan nog talloze containers te wachten om te vertrekken. Anderen zijn er nog niet, of hebben hun ‘overstap’ gemist, want Antwerpen is een belangrijke transithaven.

Beperkingen

Aan de Antwerpse kaaien, waar op de terminals sowieso al weinig plaats is, worden bijkomende maatregelen genomen. Zo is het zoeken naar extra plaats. “We verwachten dat het in de komende weken drukker zal worden op de terminals”, meldt het Havenbedrijf. “We houden samen met de rederijen en de containerterminals de vinger aan de pols om te kijken waar er ruimte voor containers kan worden gecreëerd. Zo zijn er al terminals die beslisten dat containers voor export pas enkele dagen voordat ze geladen kunnen worden op de terminal mogen staan.”

Landinwaarts

“Er wordt ook bekeken hoe de opslagcapaciteit landinwaarts optimaler kan worden benut. Binnenvaart en spoor krijgen ook een grotere rol. Het komt erop aan met de hele keten nauw samen te werken om beschikbare capaciteit beter in te zetten.”

Het Havenbedrijf zegt evenwel dat door meteen na het incident al maatregelen te nemen, dat de situatie momenteel nog beheersbaar is.

(cm)

MEER OVER Haven Antwerpen

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio