© Patrick De Roo

Fietsersbrug en -tunnel aan winkelpark Malinas op hun plaats gezet

Mechelen -

Aan het toekomstige winkelpark Malinas in de lus van de R6 zijn vrijdag een fietsersbrug en -tunnel geïnstalleerd. De aansluiting van de R6 met de N16 is daarvoor nog tot maandagochtend plaatselijk afgesloten voor het verkeer. “Dit was het sluitstuk van de grote infrastructuurwerken. Nu kan de afwerking beginnen”, klinkt het bij de projectontwikkelaar.

Stijn Van de Sande

In de lus van de R6 in Mechelen bouwt projectontwikkelaar Mitiska Reim momenteel aan het gloednieuwe winkelpark Malinas. Dat moet tegen eind oktober de deuren openen. Om ook fietsers en voetgangers tot in het winkelpark te krijgen, werd er vrijdagvoormiddag een grote fietsbrug geïnstalleerd.

’s Avonds werd dan weer een brug onder de R6 geschoven. Zowel de brug als de tunnel lagen op enkele uren tijd op hun plek.

“Het is niet gemakkelijk om deze locatie, midden in de lus van de R6, te ontsluiten voor alle verkeer”, zegt Investment Director Jan Du Bois.

“Voor het autoverkeer is er een aansluiting met de N16, maar zowel voor ons als voor de stad Mechelen is ook fietsbereikbaarheid heel belangrijk. De oplossing vonden we uiteindelijk in een brug die aansluit op het fietspad langs de Vrouwvliet en de Dijle enerzijds, en een tunnel aan de kant van de Eandissite anderzijds.”

 

Elk brugdeel weegt 25 ton

De metalen fietsersbrug werd vrijdag op haar plaats naast de nieuwe brug over de R6 gehesen. “De brug bestaat uit drie overspanningen van ieder vijf meter breed en gemiddeld twintig meter lang”, zegt projectverantwoordelijke Tom Peeters.

“Elk brugdeel weegt zo’n 25 ton, maar met een mobiele kraan van 400 ton konden we ze toch op de juiste plek krijgen. Het was een huzarenstukje, maar tegen de middag was de klus geklaard.”

“Nog spannender was het inschuiven van de tunnel”, klinkt het. “Het betonnen tunnelelement werd de voorbije maanden gebouwd en lag al klaar naast de weg. Het is maar liefst zestien meter lang, acht meter breed en vier meter hoog en heeft een gewicht van 520 ton.”

“Om de tunnel in te kunnen schuiven, werd ze opgetild door twaalf vijzels en dertig meter vooruitgeduwd door hydraulische persen. Een deel van de lus werd voor de werken opgebroken. Dat deel wordt dit weekend hersteld, zodat de aansluiting met de R6 vanaf maandagochtend weer opengesteld kan worden.”

De metalen fietsersbrug werd vrijdag op haar plaats naast de nieuwe brug over de R6 gehesen. 

De metalen fietsersbrug werd vrijdag op haar plaats naast de nieuwe brug over de R6 gehesen. ©  Patrick De Roo

Afwerking kan beginnen

Nu de fietsersbrug en -tunnel op hun plek liggen, zijn de grootste infrastructuurwerken achter de rug. “De verdere afwerking kan beginnen”, zegt Lynn Panckoucke van Mitiska Reim.

“Zo werden de afgelopen dagen de groengevels aangeplant. Samen met het groendak en een groot rietveld zorgen zij voor de landschappelijke integratie. Ze dragen ook bij aan de ambitie om van Malinas het groenste en meest duurzame winkelpark van het land te maken.”

Twintig winkelruimtes

En er is nog goed nieuws, want alle twintig winkelruimtes zijn intussen verhuurd. “Met trots kunnen we aankondigen dat ook Overstock en X2O een plaats zullen hebben in het winkelpark”, zegt Du Bois.

“Keukenspecialist Eggo neemt dan weer de plaats in van het failliete Mega World en met 4murs kunnen we een primeur aankondigen.De interieur- en decoratieketen heeft al 110 winkels in Frankrijk en kiest Malinas als locatie voor haar allereerste winkel in Vlaanderen.”

De enige ruimte die nog moet ingevuld worden is die van de horecazaak. “Maar de onderhandelingen zitten in de laatste fase”, weet Panckoucke. “Het is een erg leuke naam en we hopen hem binnen dit en enkele weken officieel aan te kunnen kondigen.”

Nu de fietsersbrug en -tunnel op hun plek liggen, zijn de grootste infrastructuurwerken achter de rug. 

Nu de fietsersbrug en -tunnel op hun plek liggen, zijn de grootste infrastructuurwerken achter de rug. 

 
 
Met een mobiele kraan van 400 ton konden de brugdelen van elk 25 ton op hun plaats gehesen worden. 

Met een mobiele kraan van 400 ton konden de brugdelen van elk 25 ton op hun plaats gehesen worden. 

 
 

MEER OVER Mobiliteit Mechelen