©  ISOPIX

Kost gebrekkige regelkennis Max Verstappen de zege in Bahrein?

Opwinding op de Red Bull-pitmuur, zowat halverwege de race. De teamleiding laat Verstappen weten dat Hamilton bij het uitkomen van bocht 4 ver over de boordstenen gaat en zo meer snelheid weet te ontwikkelen. De Nederlander, in volle achtervolging op de Brit, reageert verbaasd: “Hoe kan dat niet tegen de regels zijn?”

Gert Vermersch

LEES OOK: Hamilton wint na titanengevecht met Verstappen in Bahrein

Een begrijpelijke reactie. Rijders die tijdens de vrije trainingen en kwalificaties in die vierde bocht een te brede rijlijn volgden, zagen hun rondetijden geschrapt. Dat overkwam onder andere Verstappens nieuwe teammaat bij Red Bull, Sergio Pérez. Logisch dus dat Verstappen er tijdens de race voor zorgde dat hij die fout niet maakte. Tijdens eerdere races hadden vier van die overtredingen immers een sanctie opgeleverd.

Niet zo in Bahrein. En dat staat ook letterlijk te lezen in de nota’s die wedstrijddirecteur Michael Masi vrijdagavond tijdens de rijdersbriefing uitdeelde. Er zouden geen straffen volgen, had de Australiër gemeld. Een detail, maar wel eentje waarmee Hamilton een kans zag om zijn rondetijden te verbeteren. Indien Verstappen in de race bijna 50 ronden lang diezelfde snellere rijlijn had gevolgd, had hij misschien een ronde of twee eerder aansluiting gevonden bij Hamilton. En had hij hem allicht ook definitief kunnen passeren. Een onoplettendheid met zware gevolgen.

Waarom Verstappen bij zijn inhaalmanoeuvre, waarbij hij in dezelfde beruchte bocht vier te wijd ging om Hamilton te passeren, dan wél werd teruggefloten door de wedstrijdleiding, zodat hij zijn eerste plaats moest teruggeven aan de Brit? Omdat bij een inhaalpoging het reglementspunt 27.3 van kracht is. Dat stelt dat het verboden is om door het verlaten van de piste een positievoordeel te halen. Dat was bij Verstappen het geval.

Meer sportnieuws