Containerschip Ever Given op Suezkanaal vaart opnieuw

Maandagochtend werd de achtersteven van de Ever Given, het containerschip dat het Suezkanaal zes dagen lang blokkeerde, vrijgemaakt van de oever. Maar de moeilijkste klus – de voorsteven van het schip loskrijgen – moest nog volgen. Na uren zwoegen is het eindelijk gelukt: de Ever Given is eindelijk los.

jvh

De achtersteven van de Ever Given werd maandagochtend omstreeks 4.30 uur plaatselijke tijd door tien sleepboten weer vrij getrokken van de westelijke oever van het kanaal, aldus de Suezkanaal-autoriteit. De achtersteven ligt nu op 102 meter van de oever, waar dat voorheen maar 4 meter was. De doorbraak kwam er met de komst van een zware sleepboot van het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Boskalis, én nadat 27.000 kubieke meter zand was weggegraven rond het schip.

Een woordvoerder van Shoei Kisen, de Japanse eigenaar van de Ever Given, zei maandagochtend dat het schip “gedraaid” was, maar nog niet dreef. En volgens de Suezkanaal-autoriteit werd het schip voor 80 procent “in de goede richting” gelegd. Het schip werd ook gecontroleerd op schade van de sleepwerken.

 

 ©  AFP

“Geen euforie”

Boskalis-topman Peter Berdowski waarschuwde maandagochtend echter voor euforie. Met het vrijmaken van de achtersteven was de hoek van het schip gedraaid van 30 graden naar 10 graden. Maar de moeilijkste klus – de voorsteven van het schip loskrijgen – moest nog volgen. Die zat namelijk vast “als een walvis op het strand”, en het zou nog een hels karwei worden om die over de kleilaag heen te schuiven.

Maandagochtend arriveerde nog een tweede zware sleepboot van Boskalis om het schip helemaal los te trekken. Daarbij werd er met grote kracht water onder het schip worden gespoten om zand en klei weg te spoelen.

Als het niet gelukt was om de voorkant van het schip op deze manier vrij te krijgen, dan hadden er mogelijk containers van de voorkant van het schip afgetakeld moeten worden. Dat had een monsterklus kunnen worden, omdat dit midden in de woestijn moet gebeuren, waarbij de harde wind in het nadeel van de operatie was.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Er zijn 450 wachtenden voor u

Het containerschip lag inmiddels al bijna een week geblokkeerd op een van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld, tussen Azië en Europa. Meer dan 450 schepen wachten om door het kanaal te varen. Sommige schepen kozen al de lange en dure omweg rond Afrika. Nu de Ever Given uit de weg is, zal het nog 3,5 dagen duren vooraleer de wachtende schepen het Suezkanaal hebben gepasseerd, aldus het hoofd van de kanaalautoriteit. Volgens de topman zal het Suezkanaal de klok rond werken.

LEES OOK: Ex-loods over catastrofe op Suezkanaal: “Wie gaat zulke schepen nog verzekeren?”

Het Suezkanaal, zowat 190 kilometer lang, ziet 10 procent van de internationale scheepvaarthandel passeren. Bijna 19.000 schepen voeren in 2020 door het kanaal. De verzekeraar Allianz schatte dat elke dag van vertraging de wereldhandel tussen de 6 en 10 miljard dollar kost. Egypte verloor per dag dat het kanaal afgesloten is tussen de 12 en 14 miljoen dollar.

 

 ©  AP

MEER OVER Haven Antwerpen