Geblokkeerd Suezkanaal wordt in Antwerpen met argusogen gevolgd

Het Egyptische Suezkanaal – een van de belangrijkste vaarroutes voor de wereldhandel – is donderdag nog steeds geblokkeerd door een vastgelopen schip. Volgens experts kan het weken duren voor het schip weer losgetrokken kan worden. Ook in de Antwerpse haven wordt het nieuws over het schip met argusogen gevolgd.

Bron: belga

Pogingen om de Ever Given in beweging te krijgen werden donderdag bij vloed hervat, maar de inspanningen om het enorme containerschip van meer dan 220.000 ton en 400 meter lang los te trekken, hebben onder meer door laag water en de ongunstige weersomstandigheden met veel wind al vertraging opgelopen. Het is nog te vroeg om te zeggen hoe lang de klus precies gaat duren.

“We kunnen niet uitsluiten dat het weken kan duren, afhankelijk van de situatie”, zei Peter Berdowski, CEO van het Nederlandse baggerbedrijf Boskalis. Dat bedrijf is vanaf donderdag in Egypte om te helpen het gevaarte vlot te trekken.

“Gestrande walvis”

Volgens de Boskalis-topman zijn zowel de boeg als de achtersteven van het schip aan weerszijden van het kanaal opgetild. “Het is als een gestrande walvis. Het is een enorm gewicht op het zand. Wellicht zullen we moeten werken met een combinatie van het verminderen van gewicht door containers, olie en water van en uit het schip te halen, en sleepboten en zand baggeren. Hoe steviger het schip vastzit, hoe langer zo’n operatie duurt. Het kan dagen tot weken duren. Denk daarbij aan het aanvoeren van het materieel dat we nodig hebben, dat ligt daar niet om de hoek”, aldus Berdowski.

De Ever Given strandde dinsdagochtend nadat het stuurloos raakte door de combinatie van harde wind en een stofstorm, aldus de Suez Canal Authority in een verklaring.

Grootste scheepvaartopstopping in jaren

Enkele tientallen schepen, waaronder grote containerschepen, tankers die olie en gas vervoeren en bulkschepen die graan vervoeren, liggen intussen vast aan beide kanten van het kanaal, en vormen nu de grootste scheepvaartopstopping sinds jaren.

Ongeveer 30 procent van het wereldwijde scheepscontainervolume gaat dagelijks door het 193 km lange Suezkanaal. Dat komt neer op ongeveer 12 procent van de totale wereldhandel van alle goederen.

Antwerpse haven

De Antwerpse haven staat niet op de aanlooplijst van de Ever Given van rederij Evergreen. Toch zal de impact van de blokkering ook in Antwerpen te voelen zijn, zegt Port of Antwerp. “Elke dag dat het schip vast staat, zullen er extra schepen moeten wachten. Eens opgelost, zal er een piek zijn van schepen in alle West-Europese havens. Indien dit veel langer duurt, kan dit een grote impact hebben op de globale logistieke keten.”

“Sommige rederijen kunnen beslissen om een andere vaarroute - langs Kaap de Goede Hoop - aan te nemen of om bepaalde havens wel dan niet extra aan te lopen.”

Toch heeft Port of Antwerp vertrouwen in de bekwaamheid van de operatoren om vertragingen op te vangen. “Gelukkig behoren onze terminaloperators tot de meest efficiënte ter wereld en beschikken we over grote opslagcapaciteit. Die heeft ons in coronatijden ook geholpen en heeft ervoor gezorgd dat we steeds konden blijven leveren aan de consument.”

“De impact gaat bijzonder zwaar zijn”, zegt Marc Beerlandt, topman van MSC Belgium. “Nu al kost een container vanuit het Verre Oosten naar Europa zo’n 7.000 euro, wat al een verdrievoudiging is van de normale tarieven. Dit gaat het nog eens de hoogte injagen. Elke dag dat het langer duurt, gaat een gevolg hebben. Het gebrek aan nieuwe fietsen en snufjes gaat nog langer duren dan voorlopig het geval is.”

 ©  AFP

 ©  AFP

 ©  AFP

(tica/cm)

 ©  AFP

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER