Aangeboden door Yakult

© Shutterstock.com

Het belang van je darmen voor je gezondheid

Je immuniteit boosten… begint in je darmen

Het is tegenwoordig een hot en actueel item: iedereen wil een sterkere immuniteit. En jawel, je afweersysteem boosten kan je ook zonder voedingssupplementen. Diëtiste Stefanie Haspeslagh legt uit hoe en waarom je darmen daar een absolute sleutelrol in spelen.

Stefanie Haspeslagh is al 14 jaar diëtiste, waarvan 4 jaar gespecialiseerd in darmen. “Uit verschillende studies blijkt ondertussen dat darmen een belangrijke rol spelen voor onze immuniteit.”

Waarom is een goede immuniteit belangrijk?

Ons immuun- of afweersysteem is verantwoordelijk voor het bestrijden van interne en externe ziekteverwekkers: slechte bacteriën, virussen, lichaamsvreemde stoffen, noem maar op. Is ons immuunsysteem verzwakt, dan ben je dus vatbaarder voor ziektes en infecties.

Het belang van gezonde darmen

De verzameling van de bacteriën in onze darmen, ook wel de darmmicrobiota genoemd, is hier doorslaggevend. “Hoe meer gezonde darmbacteriën aanwezig in je darmen, hoe beter. Mensen met een divers microbioom zijn reactiever tegenover ziekteontwikkelingen, hebben minder kans op ontstekingen, een lager risico op hart- en vaatziekten alsook een veel lager risico op diabetes type 2.”

Ziektes bestrijden begint in je darmen

In onze darmen worden eigenlijk al heel wat slechte bacteriën, virussen en dode lichaamscellen afgebroken. Lichaamsvreemde cellen worden er opgespoord zodat ons immuunsysteem ze kan aanpakken en ziekteverwekkers worden er zelfs ook al vernietigd.

Daarnaast zijn onze darmen natuurlijk verantwoordelijk voor een correcte opname van voedingsstoffen uit ons eten. Is de samenstelling van je darmmicrobiota in disbalans, dan neem je niet alle voedingsstoffen uit je voeding op zoals het hoort. Het gevolg? Je lichaam draait niet op volle kracht, en je kan het al raden, bestrijdt ziektes en virussen ook niet optimaal.

Boost je immuniteit

Je kan wel degelijk de samenstelling van je darmmicrobiota beïnvloeden. “Met gepaste voeding kan je al na amper één week de samenstelling aanzienlijk wijzigen”, zegt Stefanie. Maar wat is dan gepaste voeding? Een goede mix van prebiotica en probiotica:

Prebiotica: zijn oplosbare vezels die het menselijk lichaam niet kan verteren, maar wel dienen als ‘voedsel’ voor bacteriën die al in de dikke darm leven. Ze bevorderen de groei van goede bacteriesoorten.

Prebiotica vind je terug in:

  • Volkoren producten granen, brood, pasta en rijst.
  • Fructo-oligosacchariden: deze vind je in bananen, uien, asperges en prei, maar ook in tarwe.
  • Galacto-oligosacchariden: deze vind je in noten en peulvruchten.
  • Inuline: vind je in wortels van een aantal planten, zoals cichorei, artisjokken en schorseneren.

Probiotica: zijn levende micro-organismen die als ze in voldoende hoeveelheid toegediend worden een gezondheidsvoordeel opleveren.

Probiotica vind je terug in:

  • Voedingssupplementen
  • Sommige gefermenteerde zuivelproducten

Tip van diëtiste Stefanie Haspeslagh: “Weet dat je dagelijks zo’n 50 % van je darmbacteriën verliest via de stoelgang. Het is dus erg belangrijk om dagelijks een flinke portie pre- en probiotica op te nemen uit je voeding.”