Aangeboden door Yakult

© Shutterstock.com

Verlaag je stress, versterk je darmen

Druk, druk, druk?! Dat is ook voor je darmen een probleem

Bestaat je leven uit lange werkdagen en veel stress? Dan ondervinden je darmen daar waarschijnlijk de gevolgen van. Darmklachten en stress zijn net twee handen op een buik. Gelukkig kan je het probleem ook aanpakken door je lichaam een positieve boost te geven.

Je kinderen ’s morgens op tijd aan de schoolpoort afzetten, pendelen in de file of juist van de ene call naar de andere call schakelen, deadlines halen, nog een paar telefoontjes doen en zorgen dat er ’s avonds vers eten op tafel staat zodat de kinderen op tijd in bed kunnen. En morgen all over again. Klinkt het herkenbaar? En vooral: bezorgt het lezen ervan je als stress? Dat is begrijpelijk.

Iedereen ervaart weleens stress en op zich is daar niets mis mee. Stress heeft evolutionair een heel pak functies. Het is pas als je langdurig en dus chronische stress ervaart, dat het ongezond wordt. En dat kan je darmen in de war brengen.

De impact van stress op je darmen

Ervaar je al langdurig stress of ga je door een ingrijpende gebeurtenis in je leven dat acute stress veroorzaakt? Dan herken je wellicht de volgende klachten:

  • Regelmatig buikpijn krijgen
  • Vlinders in je buik hebben. En niet omdat je verliefd bent.
  • Een ongemakkelijk of opgeblazen gevoel in je buik
  • Diarree of constipatie

De hersen-darm-as

Hoe komt dat eigenlijk? Onze darmen zijn het enige orgaan met een eigen zenuwstelsel. Meer nog, dat zenuwstelsel is via een zenuwbaan vrijwel rechtstreeks verbonden met onze hersenen. Dit wordt ook wel de hersen-darm-as genoemd.

Als je hersenen stress ervaren omdat je bijvoorbeeld onder zware tijdsdruk zit om een deadline te halen, komt je brein in een soort ‘noodtoestand’ terecht. Je hersenen verbruiken dan meer energie en halen die nodige energie voornamelijk bij… jawel: je darmen. Hierdoor raakt je vertering verstoord en produceren je darmen minder slijmstoffen die net essentieel zijn voor een goede doorbloeding.

Stress tijdens je maaltijd

Stress en eten gaan dus niet goed samen. Probeer daarom bewust tijd in te plannen om rustig te ontbijten, te lunchen en te dineren. Je kan het al raden: lunchen achter je computer is een no-go. Vermijd ook om eetmomenten te combineren met moeilijke gesprekken met collega’s of discussies met familieleden.

Verlaag je stress

Stress verdwijnt natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar je kan er wel bewuster mee omgaan. Voldoende slaap en beweging wapenen je lichaam bijvoorbeeld al tegen een pak stress. Probeer je eigen grenzen ook beter te bewaken. Als je ‘ja’ zegt op een vraag of verzoek, zeg dan zeker geen ‘neen’ tegen je eigen noden. Plan ook wekelijks minstens twee me-time momentjes in. Dat kan met een goed boek in bad, maar evengoed door een lange familiewandeling te plannen in de natuur.

Versterk je darmen

Je kan ook je darmen een boost geven door probiotica toe te voegen aan een gezond voedingspatroon. Dat zijn levende micro-organismen die als ze in voldoende hoeveelheid genomen worden een gezondheidsvoordeel opleveren.

Je kan ze verkrijgen in voedingssupplementen, maar nog beter is als je die gewoon uit je voeding haalt door bijvoorbeeld dagelijks gefermenteerde melkproducten te consumeren.