Aangeboden door Yakult

© Shutterstock.com

Waarom gezonde darmen zo belangrijk zijn

We onderschatten het vaak, maar darmen spelen een belangrijke rol voor een gezond en vitaal leven. Daar kan diëtiste Stefanie Haspeslagh over meespreken. “Darmen blijven vaak nog taboe, terwijl ze net zo belangrijk zijn voor onze gezondheid.”

Stefanie Haspeslagh is al 14 jaar diëtiste, waarvan 4 jaar gespecialiseerd in darmen. “Vroeger namen mensen darmproblemen niet zo serieus”, weet Stefanie uit ervaring te vertellen. “Het blijft ook vandaag nog wat taboe om over je stoelgang te spreken, maar het is wel erg belangrijk.”

Darmklachten

“Zo’n 10 tot 15 procent van de bevolking heeft af en toe last van darmklachten,” zegt diëtiste Stefanie. “Mensen stellen het vaak uit om hiervoor hulp te zoeken. Ze nemen liever eerst medicatie voor ze bij mij aankloppen.” Dat is ook begrijpelijk. Darmproblemen zijn vaak niet erg meetbaar en er is veel onderzoek nodig voor je ontdekt wat de oorzaak van klachten zijn. “Er bestaat ook veel onduidelijkheid, zoals bijvoorbeeld over het verschil tussen allergieën en intoleranties.”

Een allergie: “veroorzaakt binnen de 15 tot 20 minuten een allergische reactie van je immuunsysteem. Een bloedstaal verraadt ook meteen of je een allergie hebt.”

Een intolerantie: “is veel moeilijker op te sporen. Je kan het vergelijken met een overlopende emmer water. Bepaalde voedingsstoffen stapelen zich op in het lichaam, je immuniteit komt niet in actie, maar je krijgt wel felle maag- en darmklachten.”

Je kan ook zonder allergie of intolerantie darmklachten ontwikkelen. “Het darmmicrobioom, of zoals in de volksmond gezegd wordt de darmflora, is eigenlijk voor iedereen van belang”, waarschuwt Stefanie.

Waarom zijn je darmen zo belangrijk?

Je darmmicrobiota, de samenstelling bacteriën en andere micro-organismen in je darmen, is verantwoordelijk voor heel wat lichaamsprocessen:

  1. Voeding verterenDe darmbacteriën zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van enzymen en die zijn cruciaal als het gaat over voeding afbreken en opnemen. Is de samenstelling van je darmmicrobiota in disbalans, dan neem je niet alle voedingsstoffen uit je voeding op zoals het hoort.
  2. GelukshormoonOnder andere in je darmen wordt ook serotonine aangemaakt. Het gelukshormoon houdt ons humeur in balans. Daarnaast heeft de stof ook een impact op ons zelfvertrouwen en ons immuunsysteem. 
  3. ImmuniteitNiet alleen de serotonine is in onze darmen van belang voor het immuunsysteem. In onze darmen worden ook al heel wat slechte bacteriën, virussen en dode lichaamscellen afgebroken. Lichaamsvreemde cellen worden er opgespoord zodat ons immuunsysteem ze kan aanpakken en ziekteverwekkers worden er vernietigd.

Zo geef je je darmen een boost

Goed nieuws! Je kan de samenstelling van je darmmicrobioom wel degelijk beïnvloeden. Twee aspecten spelen hier een belangrijke rol:

  1. Beweging“De darm is een spier en die kan je dus ook trainen. Je darmen werken beter als je ze ook voldoende activeert. Beweeg voldoende, neem een correcte houding aan als je eet of als je veel bureauwerk verricht.”
  2. Voeding “Eet veel groenten en vezelrijke voeding zoals bruine pasta, rijst en brood. Drink ook zeker genoeg water. Eet liever vaker kleine porties dan een paar keer heel grote porties. Heb je veel last van diarree, dan doen gefermenteerde producten met probiotica het ook heel goed.”

Wat is probiotica?

Het zijn levende micro-organismen die als ze in voldoende hoeveelheid toegediend worden een gezondheidsvoordeel opleveren.

Met andere woorden: goede bacteriën. Je kan ze verkrijgen in voedingssupplementen, maar nog beter is het als je die gewoon uit natuurlijke voeding haalt. Sommige gefermenteerde melkproducten bevatten er miljarden van.