Aangeboden door Yakult

© Shutterstock.com

Wat je darmen je vertellen over ouderdom

Gezonder ouder worden begint in de darmen

Niet alleen rimpels verraden je leeftijd. Je darmen, en dan vooral de samenstelling van de darmmicrobiota zijn een schat aan informatie als het gaat over ouderdom. Rimpels krijg je misschien weggewerkt met een verzorgingscrème. Maar hoe hou je je darmen gezond en vitaal? Makkelijker dan je denkt! Door nieuwe gezonde routines in te bouwen in je leven maak je je darmen blij en hou je ze gezond.

De verzameling van bacteriën in je darmen, of de darmmicrobiota, is bij iedereen uniek. Eigenlijk kan je het vergelijken met een unieke vingerafdruk. Zo’n vingerafdruk geeft in een aantal seconden al je identiteit prijs en hetzelfde geldt voor darmmicrobiota en de status van je gezondheid.

Je darmmicrobiota, de verzameling bacteriën en andere micro-organismen in je darmen, is verantwoordelijk voor heel wat lichaamsprocessen:

  • Het afbreken van voeding tijdens vertering
  • De bevordering van vetopslag
  • De ontwikkeling van het immuunsysteem
  • De samenstelling van de beendermassa
  • Het opbouwen van vitaminen en aminozuren

Niet onbelangrijk dus. Als de samenstelling van je darmmicrobiota verstoord is, heeft dat dus een directe impact op je gezondheid.

Wat je darmmicrobiota vertelt over je leeftijd

De samenstelling ervan kan wel even specifiek zijn als een vingerafdruk, maar willekeurig is ze zeker niet. Je darmmicrobiota verandert namelijk als je ouder wordt. Jonge kinderen hebben doorgaans erg gezonde darmen. Het is pas als je ouder wordt, dat maag- en darmklachten opduiken.

Hoe komt dat? Eigenlijk is het simpel te verklaren als je weet wat je darmmicrobiota beïnvloedt. Voeding, omgeving en medicatie spelen hierin een sleutelrol. En laat dat nu een aantal aspecten zijn die net veranderen als we geen kind meer zijn. We eten niet altijd even gezond meer, reizen vaker of worden vaker opgenomen in het ziekenhuis en nemen meer medicatie. Dit belast onze darmen en jawel, dus ook onze algemene gezondheid.

Gezonde routines aannemen

“Wat nu?”, horen we je al denken. Panikeren is nog niet aan de orde, want je kan de samenstelling van je darmmicrobiota wel degelijk veranderen. Het hoeft zelfs niet even duur te zijn als de meest doeltreffende rimpelcrème! Neen. Simpele en gezonde gewoontes aannemen in je leven maken al een wereld van verschil voor je lichaam.

Voldoende slaap en beweging zijn een eerste stap. Onmisbaar in je nieuwe routines is ook je voeding. Je kan je darmbacteriën ‘gelukkig houden’ door voldoende water te drinken en gezond te eten. Vooral vezels zijn een boost voor je darmen: volkoren producten zoals bruin brood, pasta en rijst zijn altijd een goede keuze.

Een extra boost met probiotica

Aan dat gezond voedingspatroon kan je gerust ook probiotica toevoegen. Dat zijn levende micro-organismen die als ze in voldoende hoeveelheid genomen worden een gezondheidsvoordeel opleveren. Je kan ze verkrijgen in voedingssupplementen, maar nog beter is het als je die gewoon uit je voeding haalt door dagelijks gefermenteerde melkproducten te consumeren.