Aangeboden door Yakult

© Shutterstock.com

Hersenen en darmen zijn meer verbonden dan je denkt

Gezonde darmen, gezond brein?

Krijg je soms darmproblemen van stress? Of ontwikkel je juist darmklachten na een ingrijpende gebeurtenis in je leven? Dat is niet abnormaal, want je hersenen en je darmen zijn verrassend genoeg onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wist je dat het omgekeerde even waar is? Je leest het goed, je darmen hebben op hun beurt een impact op je brein.

Heb je soms ook het gevoel dat de emoties in je hoofd verbonden zijn met je darmen? Dat is terecht, want onze darmen en hersenen zijn nauw met elkaar verbonden. Zo heeft ons darmstelsel een eigen zenuwstelsel dat verbonden is aan ons brein. Via neurotransmitters staan beide organen continu en vrijwel rechtstreeks in contact met elkaar. Dat niet alleen: ze hebben ook een impact op mekaar!

De impact van je brein op je darmen

Dat verklaart waarom bepaalde geneesmiddelen die op de hersenen inwerken ook een effect hebben op de darmen. Hetzelfde geldt trouwens voor minder tastbare gebeurtenissen in je leven of stress. Heb je het altijd druk en hierdoor last van chronische stress, dan herken je wellicht de volgende symptomen:

  • Regelmatig buikpijn krijgen
  • Vlinders in je buik hebben. En niet omdat je verliefd bent.
  • Een ongemakkelijk of opgeblazen gevoel in je buik
  • Diarree of constipatie

De impact van je darmen op je brein

De bacteriën in je darmen spelen niet alleen een rol in je spijsvertering: uit onderzoek blijkt ondertussen ook dat ze de werking van je brein beïnvloeden. De communicatie loopt dus in beide richtingen! De microbacteriën hebben onder meer een impact op je:

  • Stressniveau
  • Humeur
  • Angsten
  • Denkvermogen
  • Immuunsysteem

Dit verklaart waarom maag- en darmaandoeningen vaak gepaard gaan met depressieve gevoelens en angsten.

Je bent wat je eet

Je eigen stressniveau verlagen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar bij voeding ligt dat natuurlijk anders. Dat heb je helemaal zelf in de hand! Door gezonde voedingskeuzes te maken en je lichaam te boosten met probiotica, bevorder je de balans van je darmbacteriën al aanzienlijk.

Wat is probiotica?

In tegenstelling tot antibiotica zijn probiotica levende micro-organismen die - als ze in voldoende hoeveelheid genomen worden - een gezondheidsvoordeel opleveren.

Je kan ze verkrijgen in voedingssupplementen, maar nog beter is het als je die gewoon uit je voeding haalt door dagelijks gefermenteerde melkproducten te consumeren.