Aangeboden door ENGIE

© Shutterstock.com

Zo haal je meer uit een elektrische wagen

Elektrisch rijden zit in de lift, en dat is een goede zaak. Elektrische en hybride voertuigen stoten namelijk minder schadelijke gassen uit. Maar hoe rij je het zuinigste met een elektrische wagen?

Pas je rijstijl aan

Elektrische auto’s reageren vinnig zodra je het gaspedaal, of beter gezegd het stroompedaal induwt. Maar net als bij een benzine- of dieselwagen betekent een sportieve rijstijl een hoger verbruik. Door snel op te trekken ben je snel weg aan de verkeerslichten, maar je actieradius wordt wel kleiner. Je spaart de batterij door rustig op te trekken en een constante snelheid aan te houden. Gebruik zoveel mogelijk de cruise control. Ook door onder de toegelaten snelheid te blijven, rij je zuiniger. Op de autosnelweg verbruik je aan 100 km/u ongeveer 15% minder dan aan 120 km/u, en je bent nauwelijks later op je bestemming.

Overigens is de actieradius van een elektrische wagen voor de overgrote meerderheid van de bestuurders geen probleem. De meeste elektrische voertuigen hebben tegenwoordig een bereik van meer dan 300 km, in de duurdere klasse zelfs 400 tot 500 km. Als je weet dat een bedrijfswagen gemiddeld 75 km per dag aflegt, volstaat dat dus ruimschoots

Rem correct

Een elektrische wagen kan ‘regeneratief’ remmen. Zodra je het gaspedaal loslaat, remt de auto op de motor en vertraagt de auto geleidelijk. Tijdens regeneratief remmen wordt de accu bijgeladen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt en leert anticiperen, heb je de gewone mechanische rem en het rempedaal zelden nodig. Dat is ook heel aangenaam rijden, want je hebt maar één pedaal nodig. Regeneratief remmen is niet alleen goed voor je actieradius; je stoot ook minder fijn stof uit dan bij gewoon remmen. Je remmen gaan ook nog eens langer mee.

Meestal kun je via de boordcomputer de mate van regeneratief remmen instellen. In traag verkeer en binnen de bebouwde kom zet je deze optie op maximum, wanneer je lange afstanden aan constante snelheid kan doen zet je ze lager.

Verwarm de auto wanneer ingeplugd

Als het buiten koud is, gebruikt een elektrische auto bij het wegrijden veel energie. Bovendien presteren batterijen niet optimaal wanneer ze koud zijn: de capaciteit wordt lager. Je kan de auto daarom best laten voorverwarmen, zodat de batterij efficiënter werkt wanneer je vertrekt. Ook het interieur wordt daarbij voorverwarmd. Dat heeft nog een voordeel: het interieur verwarmen terwijl je rijdt vraagt erg veel stroom en heeft een negatief effect op je bereik. Omdat een elektrische motor heel efficiënt werkt, is er immers bijna geen energieverlies in de vorm van warmte. Je kan dus niet, zoals bij een verbrandingsmotor, die verloren warmte gebruiken om het interieur op te warmen. Voorverwarmen is dus goed voor de batterij én je comfort.

Via een app kun je het voorverwarmen met een timer programmeren, zodat de wagen op temperatuur is tegen dat je wil wegrijden – net zoals je je thermostaat thuis laat aanslaan voor je opstaat. Zorg ervoor dat je wagen tijdens het voorverwarmen aan de lader staat, zodat je met een volle batterij en een warme auto vertrekt.

Laad zo vaak je kan

Rij je met een plug-inhybride (PHEV), laad die dan zo vaak mogelijk op. Een moderne PHEV heeft een elektrisch bereik van zowat 50 km, wat voor de gemiddelde bestuurder volstaat voor woon-werkverkeer, om boodschappen te doen,… Als je een PHEV na elke korte verplaatsing oplaadt, heb je de verbrandingsmotor niet nodig. Zuiver elektrisch rijden is niet alleen beter voor het milieu maar ook goedkoper. Je kan bij een PHEV vaak instellen of je in de hybride of de elektrische modus wilt rijden. Als je in het stadsverkeer of in de file rijdt, denk er dan aan om de elektrische modus te activeren. De eco-modus helpt om zo zuinig mogelijk te rijden.

Ook bij een volledig elektrische wagen is het interessant om een gewoonte te maken van op te laden wanneer het kan: op kantoor, op de parking van de winkel, op bezoek bij vrienden,… Zo vermijd je dat je batterij helemaal leeg geraakt.

Laad wanneer het voordelig is

Als je een meter met dag/nachttarief hebt, is het voordeligst om je elektrische of hybride wagen ‘s nachts op te laden, wanneer de stroomprijs lager ligt. Je plugt de laadkabel gewoon in en stelt via de boordcomputer, de app of de laadpaal in wanneer je wagen geladen moet worden. Om gebruikers van elektrische wagens een duwtje in de rug te geven, bieden energieleveranciers soms speciale formules aan zoals ENGIE Drive. Die formule zorgt ervoor dat je je auto kunt opladen met 100% groene, in België geproduceerde stroom.

Heb je zelf zonnepanelen, overweeg dan om een thuisbatterij te laten plaatsen. Zo kun je de stroom die je panelen overdag opwekken ‘s avonds zelf gebruiken om je wagen op te laden. Daarmee verhoogt je ’zelfconsumptie’ – het aandeel dat je zelf verbruikt.