Alexander Vandersmissen en schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke aan het nieuwe bord te hoogte van de Caputsteenstraat/Liersesteenweg.  

Alexander Vandersmissen en schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke aan het nieuwe bord te hoogte van de Caputsteenstraat/Liersesteenweg.  ©  Stad Mechelen

Nieuwe voorrangsborden maken komaf met zinloos rood voor fietsers in Mechelen

De stad Mechelen plaatst de komende dagen op dertien kruispunten in de stad twee nieuwe types verkeersborden. Het gaat om de voorrangsborden B22/B23 (rechtdoor/rechtsaf vrij voor fietsers). Die moeten komaf maken met het zogenaamd zinloos rood voor fietsers.

“Fietsers staan soms tot één vijfde van hun reistijd te wachten voor het rode licht”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Samen met de stad Mechelen wil ik fietsen efficiënter en aantrekkelijk maken, dit door situaties aan te pakken waar ‘zinloos rood’ momenteel het traject onderbreekt. De nieuwe verkeersborden hebben geen negatief effect op de verkeersveiligheid, maar fietsers zullen er wel tijd door winnen.”

“Als Vlaamse fietsstad kunnen we op lokaal niveau de doorgang voor fietsers op bepaalde plaatsen versoepelen. Dit in het belang van onze fietsers en hun reistijd”, zegt ook Mechels burgemeester Alexander Vandersmissen(Vld-Groen-m+). “De wet van 28 december 2011 laat fietsers in sommige gevallen toe om het rode of oranjegeel licht voorbij te rijden, hetzij om rechts af te slaan, hetzij om rechtdoor te rijden. Sinds het najaar van 2020 werden deze pas ingezet op gewestwegen en kunnen we in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer ook in Mechelen van start gaan met de plaatsing ervan.”

Op invalswegen

Mechelen kiest voor een opstelling op dertien verschillende kruispunten die belangrijke invalswegen vormen naar de stad. Al deze kruispunten zijn aangepast zodat fietsers voortaan zo vaak mogelijk rechtdoor kunnen blijven rijden, of rechtsaf kunnen slaan. Ook al staat het verkeerslicht op rood. Fietsers moeten wel voorrang verlenen aan overstekende voetgangers. Opvallend hierbij: vier ervan komen te staan op de Liersesteenweg.

“Na een jaar zal de stad een evaluatie maken of de borden een gunstig effect hebben op de verkeersveiligheid”, geeft ook schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke mee.

Het bord B23 (onderaan) laat fietsers toe het rode of oranjegele licht voorbij te rijden om rechtdoor te rijden, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht. Het bord B23 mag enkel gebruikt worden op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen. 

Het bord B23 (onderaan) laat fietsers toe het rode of oranjegele licht voorbij te rijden om rechtdoor te rijden, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht. Het bord B23 mag enkel gebruikt worden op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen. 

De 13 kruispunten waar de nieuwe borden geplaatst worden zijn: de kruispunten N16 – Brouwerijstraat, Antwerpsepoort, Leopoldstraat-Colomastraat, Liersesteenweg-Caputsteenstraat, Liersesteenweg-Gasthuisveldstraat, Liersesteenweg-Kerkhoflei, Liersesteenweg-Eikestraat, Antwerpsesteenweg-Eikestraat, Leuvensesteenweg-Smisstraat-Hanswijkdries, Leuvensesteenweg-Motstraat-Dellingstraat, Lakenmakersstraat-Nekkerspoelstraat, Louizastraat-Van Benedenlaan en Bleekstraat-Zandpoortvest.

Leo De Nijn

MEER OVER Mobiliteit Mechelen