© ATV

Ringland: “Tandje bijsteken om deadline voor volledige overkapping te halen”

Antwerpen -

Maak snel werk van het Haventracé en begin nu al met het ontwerp voor de overkapping van de zuidelijke Ring. Dat zijn enkele van de eisen van de burgerbewegingen onder wie het jarige Ringland.

Patrick Van de Perre

Ringland viert afgelopen zondag zijn zevende verjaardag en in maart bestaat het Toekomstverbond, het akkoord tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen over de Oosterweelverbindingen, vier jaar.

Reden voor de burgerbewegingen om een stand van zaken op te maken en het Toekomstverbond te vragen vaart te zetten achter een aantal dossiers waarin weinig beweging zit. De heraangelegde én volledig overkapte Ring moet volgens het Toekomstverbond gerealiseerd zijn tegen ten laatste 2037.

“Dat lukt alleen als de ontwerpen op tijd klaar en vergund kunnen worden. Het is duidelijk dat er geen tijd meer te verliezen is. Want er zijn nog een flink aantal stappen te nemen om de deadline van 2037 te halen”, zegt Peter Vermeulen van Ringland.

(Lees verder onder de foto)

Peter Vermeulen. 

Peter Vermeulen. ©  Joris Herregods

“Werk met werk combineren”

De burgerbewegingen hebben vier eisen die er volgens hen voor moeten zorgen dat het volledige mobiliteits- en leefbaarheidsproject binnen de afgesproken timing klaar is. Een daarvan is de noordelijke Ring overkappen tijdens de aanleg van de Oosterweelverbinding.

De vergunning voor de Oosterweelverbinding en de aansluiting op de noordelijke Ring is goedgekeurd, en de werken worden voorbereid en starten volgend jaar. “Voorlopig is slechts voorzien in enkele zeer gedeeltelijke overkappingen, zoals aan Groenendaal, Steenborgerweert, het Sportpaleis en Hof ter Lo”, legt Peter Vermeulen uit.

De burgerbewegingen willen dat de Vlaamse regering Lantis de opdracht geeft om ook de zogenaamde ‘reserveprojecten’ zoals onder andere Merksem-Luchtbal, Dam-Lobroekdok en Schijnpoort tijdens de heraanleg van de noordelijke Ring overkapt,

“Door werk met werk te combineren, kan de kostprijs naar beneden en de leefbaarheid veel sneller fors omhoog. Het heeft geen zin om jaren na ‘de werf van de eeuw’ nog eens een nieuwe werf op te starten.”

“Afspraken zuidelijke Ring nakomen”

“Voor de zuidelijke Ring was de afspraak om de basisopties, zoals het aantal rijstroken en de op- en afritten, nog dit jaar vast te leggen. Op die manier kan de technische uitwerking nog dit jaar volgen. Het is onaanvaardbaar dat daar opnieuw vertraging dreigt”, zegt Peter Vermeulen.

Bovendien moet het ontwerp voor de nieuwe aansluiting van de noordelijke op de zuidelijke Ring nog aangepast worden aan het gescheiden systeem dat in het zuiden komt. “Redenen genoeg dus om voort te maken. Alleen zo kunnen de werkzaamheden voor de volledige overkapping van dat deel zoals gepland tegen 2025 opstarten.”

(Lees verder onder de kaart)

Het Haventracé is cruciaal voor een vlotte doorstroming. Maar er dreigt vertraging zeggen de burgerbewegingen. 

Het Haventracé is cruciaal voor een vlotte doorstroming. Maar er dreigt vertraging zeggen de burgerbewegingen. © GVA

“Administratieve vertraging”

De reorganisatie en overkapping van de Ring kan volgens de burgerbewegingen enkel slagen als het Haventracé voldoende verkeer weghoudt van de Ring. De voorbereidingen voor de nieuwe Tijsmanstunnel en de nieuwe knoop op Linkeroever (R2-E34) lopen.

Ook het ‘complex project Oostelijke Verbinding’, met daarin de A102, maar tramlijnverlengingen en groenprojecten in de stadsrand, is ondertussen goedgekeurd. “Dat is goed nieuws. Maar ook daar dreigt ‘administratieve’ vertraging, waardoor het echte voorbereidende werk pas volgend jaar zou kunnen starten. Ook dat moet sneller”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal.

Investeren in duurzame mobiliteit

Tot slot vinden de burgerbewegingen dat er meer en sneller geïnvesteerd moet worden in duurzame mobiliteit. “Het Routeplan 2030 moet ervoor zorgen dat de mobiliteit in de 32 steden en gemeenten van de Vervoerregio Antwerpen duurzamer wordt. Meer verplaatsingen te voet, per fiets, met het openbaar vervoer of per deelwagen zijn samen met de overkapping de beste garantie voor leefbaarheid”, aldus Peter Vermeulen.

De geplande reorganisatie van het openbaar vervoer is in dit verhaal een noodzakelijke stap. “Maar die reorganisatie kan een stap terug worden zonder investeringen in meer en beter openbaar vervoer. Er is onder andere nood aan voorstadstreinen en een betere doorstroming van trams en bussen in de hele regio.”

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen