© Port of Antwerp-Bruges

Port of Antwerp-Bruges wordt “grootste containerhaven in Europa”

Port of Antwerp-Bruges, de fusie tussen de haven van Antwerpen en de haven van Zeebrugge, wordt de grootste containerhaven in Europa (uitgedrukt in tonnage). De totale doorvoer van beide havens bedraagt 278 miljoen ton.

cm, blg

Wat containers betreft, zal er jaarlijks zo’n 157 miljoen ton passeren. Uitgedrukt in TEU (de standaardmaat voor containers) levert dat naar eigen zeggen de dertiende plaats wereldwijd op.

Daarnaast wordt de eengemaakte haven met 8 miljoen ton per jaar ook één van de grootste breakbulkhavens van Europa. Ook in rollend materieel haalt Port of Antwerp-Bruges de Europese top: met jaarlijks 18,1 miljoen ton wordt ze de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15 procent van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen.

1.300 bedrijven

De eengemaakte haven, goed voor in totaal 14.103 hectaren, verenigt 1.300 bedrijven, waarvan 900 in Antwerpen en 400 in Zeebrugge. In totaal zullen 72.635 personen worden tewerkgesteld, waarvan 10.000 in Zeebrugge.

De haven zal ook klimaat hoog in het vaandel dragen. Zo zullen Antwerpen en Zeebrugge samen werken aan een nog efficiëntere en duurzamere organisatie van het goederenvervoer naar, van en in de havengebieden, en nemen ze resoluut het voortouw in de transitie naar een koolstofarmere haven, zeggen ze.

LEES OOK:

(Lees verder onder de afbeelding)

Het nieuwe logo 

Het nieuwe logo ©  Port of Antwerp-Bruges

Eengemaakte naam

De havens van Antwerpen en Zeebrugge fuseren dus tot één merk: ‘Port of Antwerp-Bruges’. Zeebrugge verdwijnt uit de naam. Lokaal zal men wel van Zeebrugge blijven spreken, zo zei burgemeester van Brugge Dirk De fauw, maar internationaal gezien is Brugge een sterker merk dan Zeebrugge.

De stad Antwerpen krijgt een belang van 80,2 procent in de fusiehaven, de stad Brugge krijgt 19,8 procent. In de raad van bestuur vertaalt zich dat in zes Antwerpse bestuurders en drie (later twee) vanuit Brugge, aangevuld met vier onafhankelijke bestuurders.

Jacques Vandermeiren, de huidige topman van de Antwerpse haven, wordt voorgedragen als de CEO van de nieuwe fusiehaven. Annick De Ridder wordt voorzitter, Dirk De fauw ondervoorzitter.

Vrijdag werd een ‘tweestedenakkoord’ ondertekend. Er start nu een integratieproject, dat tegen eind dit jaar afgerond zou zijn.

(Lees verder onder de afbeelding)

Dirk De fauw en Annick De Ridder. 

Dirk De fauw en Annick De Ridder. ©  BELGA

Geen jobverlies

Door de eenwording van de havens van Antwerpen en Zeebrugge zullen geen jobs verloren gaan. “We gaan net uit van de meerwaarde voor de eigen medewerkers”, licht schepen De Ridder toe. “We denken dat er dankzij de fusie heel wat nieuwe opportuniteiten zullen zijn.”

Burgemeester van Brugge Dirk De fauw illustreert: “Wie in de andere haven carrièrekansen ziet die er niet zijn in eigen haven, krijgt zo de kans om door te groeien.”

Anderzijds krijgen de havenmedewerkers wel zelf de keuze. “We hebben duidelijk afgesproken dat wie momenteel in Zeebrugge of Antwerpen is tewerkgesteld, op die plaats tewerkgesteld kan blijven”, aldus De fauw.

Ook in het akkoord dat Antwerpen en Brugge sloten over de fusie, wordt jobverlies uitgesloten. “De eenmaking is ingegeven vanuit de oprechte overtuiging dat de som van twee delen groter is dan het geheel en dat een eengemaakt bedrijf tot opportuniteiten zal leiden voor álle havenmedewerkers. De werkgelegenheid op beide platformen wordt gegarandeerd”, zo staat er. “De filosofie van deze historische samenwerking is er duidelijk één van groei en meerwaarde.”

 

 ©  BELGA

“Wereldschokkend nieuws”

“Dit is een prachtige dag voor Vlaanderen”, zo reageert Vlaams minister-president Jan Jambon in een videoboodschap. “Dat onze havens van Antwerpen en Zeebrugge nu echt de handen in elkaar slaan is fantastisch en eigenlijk wereldschokkend nieuws in de positieve betekenis”, aldus Jambon.

De Vlaamse regering dringt al langer aan op een fusie van de beide havens. Dat de kogel nu door de kerk is, stemt minister-president Jan Jambon erg tevreden. “Onze havens zijn onze belangrijkste economische motoren. Zij zorgen voor welvaart en dus ook voor het welzijn van de Vlamingen.”

150.000 jobs

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits is ook opgetogen. “Zeebrugge en Antwerpen zijn complementair, goed verbonden en samen zijn ze beter gewapend om de concurrentie met andere internationale havens aan te gaan. De samenwerking versterkt bovendien onze economie en onze arbeidsmarkt. Beide havens zijn goed voor een directe en indirecte tewerkstelling van meer dan 150.000 jobs.”

 © atv

 

 ©  BELGA

MEER OVER Haven Antwerpen