©  Shutterstock

Delhaize gaat voortaan komkommers tatoeëren

Bron: Eigen berichtgeving

Om zo veel mogelijk plastic verpakkingen te bannen, gaat Delhaize voortaan een deel van zijn biogroenten tatoeëren. “Het is een manier om toch in orde te zijn met de regelgeving rond biologisch geteelde groenten en tegelijk iets te doen aan de grote hoeveelheid plastic”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.

Vandaag bestaat het assortiment biogroenten en fruit bij Delhaize uit zo’n 140 verschillende soorten. “En dat levert heel wat plastic verpakkingen op”, zegt Dekelver. “Het lijkt gek om elke komkommer in een aparte plastic folie te verpakken maar dat was het gevolg van de wetgeving. Die schrijft voor dat de consument duidelijk het verschil moet zien tussen het bio-assortiment en de anders geteelde producten. Omdat ons assortiment biologisch geteelde producten kleiner is dan dat van de conventionele tegenhangers werd toen gekozen om ze in plastic folie te wikkelen.” Tot nu.

Opeten

“Ongeveer twaalf soorten, waaronder komkommer, mango en avocado, zullen in de komende weken en maanden voorzien worden van een lasergraving, een soort tatoeage”, zegt Dekelver. “Deze technologie heet natural branding en merkt groenten en fruit met laserlicht. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Met een hoge-resolutie laser wordt het pigment uit het buitenste laagje van de schil verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of houdbaarheid van het product. De laser-tag zelf kan ook worden opgegeten.”

Voor groenten en fruit waarbij lasergraveringen niet mogelijk zijn, kiest de supermarkt voor karton en bulk. We hopen de komende weken en maanden volledig te kunnen overschakelen op plasticvrije biogroenten.” Delhaize schat op die manier jaarlijks ongeveer 92 ton plastic afval te kunnen vermijden. Van de reguliere groenten en fruit is ongeveer zeventig procent plasticvrij verpakt.

Houdbaarheid

Maar de plastic folie had naast de erkenbaarheid nog een belangrijke functie: de houdbaarheid. “Met die folie kan je groenten en fruit tot drie keer langer bewaren”, zegt Dekelver. “Om ervoor te zorgen dat de consument toch kraakverse producten kan kopen, moeten we de tijd tussen het oogsten en de winkel zo klein mogelijk houden. Als het in België het seizoen is van de komkommers dan zullen er in onze winkels uitsluitend Belgische komkommers te vinden zijn. Ook is een komkommer een snel roterend product: doorgaans wordt het enkele dagen na aankoop al opgegeten.”

(lla)

NIET TE MISSEN