Bushaltes mogen geen drempel voor mensen met een rolstoel zijn om het openbaar vervoer te nemen. 

Bushaltes mogen geen drempel voor mensen met een rolstoel zijn om het openbaar vervoer te nemen. ©  emd

Slechts 11% bushaltes in Zandhoven rolstoeltoegankelijk

Zandhoven -

Oppositieraadslid Oliver Vertruyen (N-VA), zelf buschauffeur, vraagt dat Zandhoven tegen 2030 50% toegankelijke bushaltes wil maken voor mensen met een beperking. Momenteel is dat slechts 11% in Zandhoven. Al zijn die cijfers niet volledig correct.

Slechts vijf van de 56 bushaltes in Zandhoven zijn volledig aangepast voor personen met een motorische beperking. Volgens Vertruyen ligt er een grote taak bij het gemeentebestuur om haltes rolstoeltoegankelijk te maken in Zandhoven. “Bovendien kan je als gemeente 5.000 euro subsidie per halte krijgen van de Vlaamse overheid”, weet Vertruyen.

Schepen voor Mobiliteit Joris Geens (CD&V) geeft toe dat die 11% beter kan. “We moeten hier zeker inspanningen voor doen. Maar die cijfers die N-VA aanhaalt kloppen niet helemaal. Er staan ook nog bushaltes in Viersel op de lijst van de 56 haltes, terwijl daar buiten een schoolbus geen bussen van De Lijn meer rijden. Een flink deel van de bushaltes ligt bovendien op gewestwegen, zoals de N14.”

Iedereen was wel unaniem akkoord om het charter toegankelijke haltes van de Vlaamse overheid te ondertekenen. Zo engageert Zandhoven zich om haltes rolstoelvriendelijk te maken tegen 2030 en kan de gemeente hiervoor subsidies ontvangen. “Maar zo één bushalte volledig toegankelijk maken kost 35.000 euro. Die 5.000 euro subsidie is verre van kostendekkend”, legde schepen Geens uit. kma

MEER OVER Mobiliteit stad & rand