De stad maakt van de Auwegemvaart definitief een fietsstraat. 

De stad maakt van de Auwegemvaart definitief een fietsstraat. ©  Joris Herregods

Auwegemvaart en Vaartdijk zijn vanaf 1 februari definitief fietsstraten

Mechelen -

De Auwegemvaart en de Vaartdijk in Mechelen zijn vanaf maandag 1 februari definitief fietsstraten. De invoering valt samen met de afbraak van het station en de aangepaste verkeerscirculatie die daarmee ingaat.

Na de eerste coronagolf besliste het stadsbestuur om langs de Leuvense vaart tijdelijk vier fietsstraten in te voeren, zodat zwakke weggebruikers de sociale afstand beter konden bewaren. De hele Vaartdijk wordt vanaf de Stationsstraat tot aan de Plaisancebrug definitief een fietsstraat. De invoering valt samen met de wijziging van de rijrichting tussen de Stations- en de Willem Geetsstraat. “Fietsers volgen er voortaan de rijrichting die ook het autoverkeer volgt, wat voor een heldere en veilige verkeerssituatie zorgt”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit.

In de richting van het station delen fietsers en voetgangers het pad langs het kanaal. “Het aantal fietsers langs de vaart blijft hoog, terwijl wandelen vooral nog in het weekend piekt. Daarom laten we fietsers naar het station opnieuw toe op het pad. De omgekeerde richting wordt een volwaardige fietsstraat”, legt Vanmarcke uit.

Op de Auwegemvaart vormt de stad het gedeelte tussen de Plaisancebrug en het jaagdpad aan Komet voorgoed om tot een fietsstraat. Richting Battel gebruiken fietsers de rijbaan. Het kruispunt op de Plaisancebrug wordt aangepast om de twee fietsstraten en rijbanen met elkaar te verbinden. Het autoverkeer behoudt wel voorrang. Bewoners van de Auwegemvaart kunnen opnieuw linksaf slaan op het kruispunt. De Geerdegem- en Hanswijkvaart behouden tot nadere evaluatie voorlopig hun tijdelijk karakter als fietsstraat. (svh)

MEER OVER Mobiliteit Mechelen