De drukke Kromstraat wordt in 2012 opengegooid om een riolering te plaatsen. Die ingreep zal voor een deel betaald worden door de gemeentelijke saneringsbijdrage. 

De drukke Kromstraat wordt in 2012 opengegooid om een riolering te plaatsen. Die ingreep zal voor een deel betaald worden door de gemeentelijke saneringsbijdrage. © SL

Rioleringsbelasting verdwijnt in Ranst, gemeentelijke saneringsbijdrage ingevoerd

Ranst -

De rioleringsbelasting die voor iedere aansluiting jaarlijks 90 euro kostte, wordt vervangen door een gemeentelijke saneringsbijdrage die zal bepaald worden door het waterverbruik.

Sylvain Liekens

Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) ontkent niet dat de meeste mensen meer zullen betalen dan de gebruikelijke 90 euro.

“We zijn een van de laatste gemeentes die zo’n gemeentelijke saneringsbijdrage invoert. Dat geld zal aangewend worden om onze zware investeringen in de rioleringen te betalen. De volgende drie jaar wordt 8,6 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe rioleringen. Het gemeentelijke aandeel in die kost bedraagt 5,6 miljoen. De omgeving van de Kromstraat wordt in 2021 eindelijk voorzien van een rioleringsnetwerk. In Ranst is nog maar 73% van de huizen aangesloten op een riolering en maar in 55% van de gevallen is die riolering aangesloten op een zuiveringsstation. Met die saneringsbijdrage betaalt de gebruiker van het rioleringsnetwerk naarmate het gebruik. Dat lijkt ons rechtvaardiger dan een vast bedrag voor iedere aansluiting. Wie de auto wekelijks wast of het zwembad vult met leidingwater zal meer betalen. De betaling zit in de waterfactuur die de mensen krijgen. In het slechtste geval betaal je volgens onze berekeningen 200 euro meer per jaar. Het nieuwe tarief start op 1 januari en wie dat wil, kan de voorschotten voor de bijdrage bij de waterleverancier laten aanpassen.”

Voormalig burgemeester Lode Hofmans (onafhankelijk) beschrijft de saneringsbijdrage als een verdoken belastingverhoging.

“ We waren er destijds fier op dat we het goedkoopste water van België hadden. Dat zal nu niet meer het geval zijn. Wie niet in staat is om regenwater op te vangen zal de rekening betalen. Roel Vermeesch (onafhankelijk) becijferde dat een gezin met twee personen rekening moet houden met een kost van 142 euro extra en huishoudens van drie personen tellen 170 euro meer neer.”

Die cijfers worden door schepen Luc Redig (Groen) als incorrect bestempeld. “Op basis van de gegevens die de Vlaamse Milieumaatschappij publiceert, gebruikt een gemiddeld gezin dat bestaat uit drie personen per jaar 71 kubieke meter water per jaar. Dat is precies de grens waarop meer zal moeten betaald worden. Een tweepersoonsgezin verbruikt 64 kubieke meter per jaar en één persoon doet het met 38 kubieke meter. In beide gevallen maken die gebruikers winst. Voor gezinnen met drie personen mag er een meerkost van 25 euro per jaar verwacht worden. Ik wil er toch nog eens op wijzen dat we net een bijzonder droog jaar achter de rug hebben en dat besparen op water een evidentie zou moeten zijn.”

Meer nieuws uit stad en rand

DOEN! in Antwerpen

GVA Mobiliteit - Stad & rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio