©  Walter Saenen

 

 ©  Walter Saenen

1 / 2
thumbnail:  
thumbnail:  

Nieuwe flitspalen op A12 flitsen niet meer, maar de boete volgt wel als u te snel rijdt

Een snelheidsboete in de bus krijgen zonder dat u gezien hebt dat u werd geflitst. Het was al mogelijk met de mobiele flitscamera’s, maar vanaf nu ook met de vaste flitspalen. De eerste acht staan sinds deze week op de A12 tussen Wilrijk en Aartselaar en zien er helemaal anders uit dan de camera’s die we tot nu toe kenden.

Thierry Goeman

Gedaan met de flitscamera’s die er als grote ijzeren nestkastjes uitzien. De nieuwe generatie camera’s is niet alleen een stuk kleiner, ze bieden ook veel meer mogelijkheden. En dat is vooral slecht nieuws voor chauffeurs met een te zware voet.

De eerst acht flitspalen anno 2021 staan enkel langs de A12. Maar het is de bedoeling van het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) om ze nadien ook op andere plaatsen te zetten. Voorlopig gaat het om een proefproject.

“Concreet werden er vier kruispunten op de A12 voorzien van telkens één flitspaal in iedere rijrichting. Het gaat om de kruispunten aan de Cleydaellaan, Bist, de Guido Gezellestraat en de Leugstraat tussen Wilrijk en Aartselaar”, zegt Veva Daniels van het AWV.

Sinds de aanpassingswerken aan die kruispunten, waar in het verleden verschillende dodelijke ongevallen gebeurden, werd de maximaal toegelaten snelheid er verlaagd naar 70 km/u. Ook werd er op een aantal stukken een derde rijstrook aangelegd. Dat zorgt voor vlotter, maar af en toe ook voor sneller verkeer. Daar moeten de nieuwe flitsers een einde aan maken.

Voordelen

De kostprijs is om en bij de 26.000 euro per flitspaal, maar dat zal waarschijnlijk snel terugverdiend zijn. Een van de grote voordelen van de nieuwe palen is immers dat ze met een infraroodcamera uitgerust zijn en dus niet flitsen. Wanneer je voorganger wordt betrapt, zal je dus geen felle flits zien zodat je zelf nog snel in de remmen kan. Bovendien kunnen ze ook zonder problemen meerdere wagens tegelijk flitsen.

En er is nog een groot voordeel, zegt Veva Daniels: dit nieuwe type flitspalen is eenvoudiger te installeren, zonder veel verkeershinder te veroorzaken. Dat komt omdat er geen lussen onder het wegdek moeten gelegd worden, wat bij de huidige flitspalen wel het geval is.

 

 ©  Walter Saenen

 

 ©  Walter Saenen

 

 ©  Walter Saenen

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen