©  Jimmy Kets

NMBS bestelt 200 rolstoelvriendelijke dubbeldekrijtuigen

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft 200 extra M7-dubbeldekrijtuigen besteld. Het gaat om een investering van 450 miljoen euro. De rijtuigen worden bij Bombardier in Brugge gebouwd.

blg

In de nieuwe bestelling is er specifiek aandacht voor mensen met een beperkte mobiliteit, zoals rolstoelgebruikers. In de eerste bestelling van 445 M7’s, die eind 2015 werd geplaatst, was de instaphoogte van de trein niet afgestemd op de hoogte van de perrons.

Daar komt nu verandering in: 130 van de extra rijtuigen zullen “autonoom toegankelijk” zijn. Ze zullen een toegangsdeur hebben met een instaphoogte van 76 centimeter en er zal een platform automatisch naar buiten schuiven. De rijtuigen krijgen ook een aangepast toilet en intercomsysteem voor rolstoelgebruikers.

Daarnaast worden er 68 rijtuigen besteld met stuurpost en met plaats voor fietsen en kinderwagens. De extra rijtuigen zijn goed voor meer dan 20.000 zitplaatsen.

Eerste levering in 2024

Het consortium Bombardier-Alstom, dat de rijtuigen bouwt, belooft de eerste leveringen in 2024. Na alle leveringen, “zal elke M7-trein kunnen rijden met een autonoom toegankelijk rijtuig, aangevuld met een stuurrijtuig dat plaats biedt aan reizigers en fietsen”, stelt de NMBS.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) toont zich tevreden met de bestelling van rijtuigen die voor iedereen toegankelijk zijn. “Dat is mijn ambitie voor het spoor: meer treinen, treinen en stations die beter toegankelijk zijn voor elke Belg, dus ook voor mensen in een rolstoel, ouders met een kinderwagen of andere reizigers met een beperkte mobiliteit, of voor wie een fiets meeneemt”, zegt hij. “Voor de toekomst vraag ik dat vanaf nu elke treinbestelling aan die toegankelijkheidscriteria voldoet.”

Van de eerste M7-bestelling zullen er eind dit jaar 40 rijtuigen geleverd zijn. Volgend jaar zouden er daar 150 moeten bijkomen. De M7-treinen zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse noord-zuidverbinding doorkruisen. Zo kan de capaciteit van die flessenhals worden verhoogd zonder extra sporen te moeten leggen.

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen