Hevige rookontwikkeling door vergeten potje op vuur: 73-jarige man naar ziekenhuis

Antwerpen -

De brandweer is vrijdag in alle vroegte uitgerukt naar de Kerkstraat in Antwerpen. Daar was het brandalarm afgegaan in een appartementsblok door een vergeten potje op het vuur. Een 73-jarige man werd naar het ziekenhuis gebracht.

Iets voor 6u ging het brandalarm in de Kerkstraat af. Er was meteen veel rook zichtbaar. “Toen de eerste politieploeg ter plaatse kwam, vonden ze een oudere man die op de grond lag en bevangen was door de dikke rook”, aldus woordvoerder Wouter Bruyns van de Antwerpse politie. “De inspecteurs dienden hem de eerste zorgen toe en vroegen medische hulp ter plaatse.”

Brandweer Zone Antwerpen was snel ter plaatse. “De oorzaak was een potje op het vuur op het gelijkvloers. Dat ging gepaard met heel wat rookontwikkeling in het appartement, net als in de gemeenschappelijke delen”, zegt woordvoerster Marie De Clercq.

Thermische dekens

De brandweer kreeg het brandje snel onder controle. Niemand moest geëvacueerd worden, enkele bewoners hadden op eigen houtje het gebouw verlaten toen ze gewekt werden door het brandalarm. De politie ving hen op. “Zij kregen thermische dekens om gezien de koude. Enkelen konden schuilen in een dienstvoertuig. Anderen konden veilig binnen blijven”, zegt Bruyns.

De 73-jarige man werd ter controle overgebracht naar het Stuivenbergziekenhuis. Na het blussen ventileerde de brandweer het gebouw en werd ook een CO-controle uitgevoerd. De schade bleef beperkt tot het fornuis en de keuken op het gelijkvloers achteraan. “Woonhaven zal instaan voor de verdere opvolging van de brandschade”, aldus Bruyns nog. Na een uurtje mocht iedereen weer naar binnen.

 

 © BFM

 

 © BFM 

 

 © BFM 

 

 © BFM 

 

 © BFM 

 

 © BFM 

(jtp)

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio