© tdk

Brandweer redt hond uit woningbrand

Branst -

De brandweer heeft vrijdagmiddag een hond van de verstikkingsdood gered tijdens een woningbrand in de Kraeymeerstraat in Branst (Bornem). Het dier werd tijdens de bluswerken binnen aangetroffen en kreeg onmiddellijk zuurstof toegediend. Na een tijdje huppelde de viervoeter al opnieuw rond.

Toen de brand in de woning uitbrak was er niemand thuis. Een getuige die rook zag opstijgen uit de garage alarmeerde de brandweer. “Uiteindelijk bleek het vuur in de achterbouw van de woning te woeden. De brand is aan een vaatwasmachine ontstaan en breidde zich via een vals plafond verder uit naar twee aanpalende ruimtes. Zo raakten ook de keuken en badkamer beschadigd door het vuur en de rook”, licht brandweerofficier Eric Simon toe. “We hebben ook een vals plafond moeten openbreken om smeulende resten te kunnen doven. De schade is de achterbouw is aanzienlijk. Ook het dak raakte door de brand beschadigd.”

 ©  tdk

De eerste brandweerploeg die de woning binnendrong trof de hond van de bewoner aan. “Het dier moet alleszins een hele poos in de rook hebben gezeten. In zijn vacht zat heel wat roet. Dat zagen we toen het dier werd geaaid. We hebben hem overgedragen aan het medische personeel. Zij dienden hem zuurstof toe en na een poosje kon de hond al opnieuw zelfstandig rondlopen”, klinkt het nog bij de brandweer.

De eigenlijke leefruimte van het huis, die vooraan is gelegen, kon gevrijwaard worden. De Kraeymeerstraat bleef tijdens de bluswerken afgesloten voor het verkeer.  (tdk)

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio