Aangeboden door UNIZO

Wat de klimaatspijbelaars en de lokale handel met elkaar te maken hebben

Vorig jaar werd 'Winkelhieren' verkozen tot Van Dale Woord van het Jaar. De term, bedacht door ondernemersorganisatie UNIZO, betekent zoveel als 'bij lokale bedrijven en winkels kopen'. Op de tweede plaats eindigde 'Klimaatspijbelaar', een term voor een leerling die spijbelt om aandacht te vragen voor de klimaatverandering. Maar wist je dat er een verband is tussen beide woorden?

Het verband tussen beide woorden ligt eigenlijk voor de hand: winkelhieren is de meest klimaatvriendelijke manier om te shoppen. Dat stelt de zakenkrant Financial Times, die kopt dat je lokale winkel ondersteunen de makkelijkste manier is om milieuvriendelijk te winkelen (Supporting your local high street is the easiest way to go green, FT 7 januari 2020).

Alle pakjes die online vanuit het buitenland besteld worden, moeten immers een hele afstand afleggen voor ze hier geleverd worden. Dat heeft een enorme impact op het milieu als je bestelt bij buitenlandse webshops zoals Amazon of AliExpress. Er worden in België elke dag ongeveer 400.000 e-commerce pakjes geleverd door een steeds groter wordende vloot bestelwagens – vorig jaar kwamen er 3,6% bestelwagens bij op onze wegen, volgens de FOD Mobiliteit. Die bestelwagens maken de files op de snelwegen langer, het verkeer in dorpskernen en de binnenstad wordt er drukker door en ze stoten extra CO2 uit. De kostprijs van al die negatieve effecten voor België is zo’n 120.000 euro per dag.

Kies voor de korte ketenDe beste manier om je steentje bij te dragen is dus lokaal te shoppen. Ideaal is wanneer je plaatselijke slager, zuivelhandel of groentenboer producten uit je eigen streek aanbiedt. Zo legt je eten minder 'voedselkilometers' af voor het op je bord beland. Bovendien steun je zo ook de Vlaamse boeren en boerinnen.

Dat lokaal voedsel vaak ook verser, lekkerder en gezonder is dan voedsel dat van ver moet komen, is mooi meegenomen. Ook bij kleding, mode-accessoires en design kan je ervoor kiezen om producten van Belgische makers te kopen.

Wil dat zeggen dat we online winkelen volledig moeten opgeven? Helemaal niet, je kan ook online winkelhieren bij Belgische webshops. Dan legt je pakje alvast minder kilometers af, en dat is beter voor het milieu.

Als iedereen gewoon wat meer zou #winkelhieren, maakt dat al een groot verschil. En dan kunnen de #klimaatspijbelaars gewoon weer naar school.

Om onze lokale handelaars nog meer te steunen, is de hele maand december uitgeroepen tot Winkelhiermaand! Doe jij je (online) aankopen voor Sint, Kerst en eindejaar dit jaar ook bewust bij ondernemers van hier? Aan Winkelhiermaand is trouwens een leuke wedstrijd verbonden: deel een foto of video van je aankoop of afhaalmaaltijd op Facebook of Instagram met #ikwinkelhier en maak kans op een weekendje weg in Vlaanderen! Meer info op www.winkelhiermaand.be

Koop ook jij bewust lokaal?
Ontdek hier meer over winkelhieren en over de Winkelhiermaand »