Aangeboden door UNIZO

© Unizo

Lokaal winkelen is niet duurder dan online shoppen

Belgische consumenten besteden steeds meer bij buitenlandse winkels. In 2018 ging het om 8 miljard euro in totaal: 2,5 miljard in winkels over de grens en 5,5 miljard bij buitenlandse webshops.

Bij de keuze voor buitenlandse winkels blijkt vooral de prijs doorslaggevend te zijn. Buitenlandse webshops hebben de reputatie sneller en goedkoper te zijn. Dat blijkt vaak maar zeker niet altijd zo te zijn. Bovendien stapelen een aantal grote buitenlandse spelers al jarenlang de verliezen op. Hun lage prijzen zijn op termijn niet houdbaar: ze zijn bedoeld om zo veel mogelijk marktaandeel te veroveren en concurrenten die wel een realistische prijs hanteren kapot te maken.

Goedkoop is niet altijd beterkoopMet de campagne 'Winkelhier. Koop Bewust. Bij ondernemers van hier' wil UNIZO erop wijzen dat de laagste prijs op lange termijn niet altijd de beste prijs is. "Op korte termijn spaar je zo misschien 10 euro uit, maar op lange termijn verlies je. Het geld dat we in het buitenland besteden, verlaat onze economie en komt niet of nauwelijks terug."Lokale winkels bieden ook werk aan mensen uit de buurt en betalen een eerlijk loon. Wantoestanden zoals in sommige distributiecentra van grote webwinkels, waar arbeiders voor een hongerloon pakketjes moet klaarmaken, komen in ons land niet voor. Lokale winkels betalen ook socialezekerheidsbijdragen en belastingen in België, terwijl grote internationale webshops via allerlei constructies weinig tot geen belastingen betalen. Hoe meer je bestelt bij buitenlandse shops, hoe groter met andere woorden het gat in de Belgische begroting wordt.

Lokaal geld blijft lokaalUNIZO wijst daarnaast ook op de indirecte voordelen van lokaal winkelen. Geld dat in Belgische webshops of fysieke winkels wordt uitgegeven, wordt hier opnieuw geïnvesteerd. Dat zorgt voor meer lokale banen, betere service en ondersteuning en meer mogelijkheden voor lokale initiatieven. Van een buitenlandse webshop moet je geen sponsoring verwachten voor je lokale voetbalploeg of jeugdvereniging, terwijl lokale handelaars jaarlijks gemiddeld 2.046 euro aan sponsoring uitgeven. Door bij buitenlandse webshops te kopen, verdwijnt dat geld uit het lokale verenigingsleven.Lokaal kopen – winkelhieren, zoals UNIZO het noemt – zorgt bovendien ook voor een betere leefomgeving. "Het is belangrijk om winkels dichtbij huis te hebben. De detailhandel speelt een belangrijke rol om onze steden en dorpen leefbaar te houden. Waar winkels in de buurt zitten, is de veiligheidsbeleving van burgers aanmerkelijk beter", stelt UNIZO. Veel jongeren doen hun eerste werkervaring op bij een lokale winkel. De detailhandel zorgt ook voor aantrekkelijke steden en gemeenten, waar dan andere diensten zoals horeca, toerisme, cultuur en recreatie kunnen bloeien.


 

Belgische webshopsWinkelhieren gaat niet alleen over lokaal kopen bij een winkel onder de kerktoren, benadrukt UNIZO. Ook als je bij Belgische webshops bestelt, doe je aan 'winkelhieren'. Maar let op, het is niet omdat een webwinkel een webadres heeft dat op .be eindigt dat het ook echt een Belgisch bedrijf is. Heel wat Nederlandse webwinkels hebben dergelijke .be adressen opgekocht. Om zeker te zijn dat het om een Belgische webshop gaat, kijk je op de website in de sectie 'Over Ons', ‘About’ of 'Algemene voorwaarden'. Of neem een kijkje op de website www.koopinjebuurt.be; daar vind je lokale handelaars en ondernemers die online verkopen.

Wist je dat ... ?

  • Belgen minder chauvinistisch zijn dan andere landen? 69% van de Belgen die in 2018 online iets kocht, deed dat bij een niet-Belgische aanbieder. Het gemiddelde voor de Eurozone is 49%.
  • Belgen het vaakst online shoppen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, China, Amerika en het Verenigd Koninkrijk?
  • 16% van de Belgen zijn online aankopen uitsluitend in het buitenland doet?
  • De populairste artikels die Belgen kopen in buitenlandse webshops kleding, schoenen, elektro, speelgoed en sportartikelen zijn?

Om onze lokale handelaars nog meer te steunen, is de hele maand december uitgeroepen tot Winkelhiermaand! Doe jij je (online) aankopen voor Sint, Kerst en eindejaar dit jaar ook bewust bij ondernemers van hier? Aan Winkelhiermaand is trouwens een leuke wedstrijd verbonden: deel een foto of video van je aankoop of afhaalmaaltijd op Facebook of Instagram met #ikwinkelhier en maak kans op een weekendje weg in Vlaanderen! Meer info op www.winkelhiermaand.be

Koop ook jij bewust lokaal?
Ontdek hier meer over winkelhieren en over de Winkelhiermaand »