
© BELGA
Velo optimaliseert verdeling fietsen
In het voorjaar van 2021 verhuist Velo op verschillende locaties ‘locks’ om een fiets in te stallen. Want door de steeds toenemende vraag geraken sommige stations sneller vol of leeg.
Het publiek deelfietssysteem Velo startte in 2011. Eind 2019 waren er 62.000 jaarabonnementen in gebruik en het aantal ritten steeg dat jaar met 5,5%. “Velo Antwerpen is niet alleen een verfijnd netwerk, het is ook nog eens een erg performant, intensief gebruikt systeem. En dat is het resultaat van nauwkeurig opvolgen en bijsturen waar nodig”, aldus schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).
Momenteel zijn er in de stad locaties waar te weinig Velo-stations en fietsen beschikbaar zijn ten opzichte van de stijgende vraag. Andere plekken kampen dan weer met overaanbod. Om daaraan tegemoet te komen, worden er enkele nieuwe stations ingericht met infrastructuur van minder gebruikte stations. Het netwerk blijft zo voldoende dicht en moet een beter aanbod verzekeren aan de Velo-gebruikers.
Vier stations verhuizen van locatie: station ’t Veer (Hoboken) verhuist naar het Operaplein. Station Malisgoed (Wilrijk) verhuist naar P+R Olympiade en station Winkelstap (Merksem) naar P+R Keizershoek. Op P+R Havana verschuift het bestaande station dichter naar de P+R en terminus. Stations Paul Vekemans en De Torekens in Hoboken verkleinen omwille van overcapaciteit. Daardoor kunnen er nieuwe stations gezet worden: één in de Offerandestraat en één in de IJzerlaan. (evw)
MEER OVER Mobiliteit stad & rand
Bolides stopt met autodelen en focust op digitale sleutel
Het Antwerpse autodeelbedrijf Bolides stopt met het delen van haar luxueuzere deelwagens. Het …
Fietshelling Parkbrug arriveert op Eilandje
Werken aan kruispunt Quinten Matsijslei en aan brug over Ring
In het kader van de heraanleg van de Plantin en Moretuslei voert het Agentschap Wegen en Verkeer …