Een elektrische bestelwagen parkeert aan De Lindepoort. Daar nemen fietskoeriers het over. ©  Stad Mechelen

Fietskoeriers leveren pakjes uit rijdend magazijn

Mechelen -

In Mechelen is vrijdag met een nieuw proefproject van drie maanden gestart voor de levering van pakjes. Een elektrische bestelwagen die volgeladen is, rijdt de binnenstad in en fungeert als mobiel magazijn. De leveringen zelf gebeuren met een elektrische cargofiets en een trailer.

Mechelen ondertekende als eerste Belgische stad het convenant duurzame stadslogistiek en heeft de ambitie om dat tegen 2030 zonder vervuilende uitstoot te doen. Tot nu toe gingen de fietskoeriers van ECOkoeriers met hun cargofietsen op ronde vanuit de CityHub van distributiebedrijf ODTH in Mechelen-Zuid. In een tweede fase parkeert een elektrische bestelwagen vol pakjes zich aan De Lindepoort. Daar nemen fietskoeriers het over en kunnen ze nog sneller grotere hoeveelheden leveren aan de handelaars in het centrum.

Meer en groter

“We kregen reeds vragen van handelaars om meer en grotere pakketten naar de binnenstad te brengen, zoals bijvoorbeeld meubilair. De elektrische cargofiets is beperkt in volume, maar met de elektrische bestelwagen als microhub kortbij kunnen we wel in twee of drie keer uitleveren zonder tijdverlies.”, vertelt Inneke Vos van ECOkoeriers Mechelen. Renault-dealer Autopartners was bereid om daarvoor een bestelwagen te leveren.

De stad, die voor het proefproject samenwerkt met VIL, is tevreden. “Het komt ten goede aan de leefkwaliteit van onze stad en het garandeert efficiënte leveringen aan Mechelse handelaars”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit. VIL kan voor dit project rekenen op de steun van VLAIO, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. (svh)

MEER OVER Mobiliteit Mechelen