GroenRand wou een ecoduct over de E34 ter hoogte van Malle-Pulderbos om de verbinding te maken tussen het vliegveld en natuurgebied Lovenhoek-Krabbels. Maar die brug komt er niet, wel een ecotunnel. © kma 

Nieuwe ecotunnels moeten beestjes veilig onder E34, E19 en E313 gidsen

Zoersel, Zandhoven, Ranst, Rumst -

De Vlaamse overheid trekt tien miljoen uit voor afrasteringen, ecotunnels en ecoducten. Ook onder de E34 in de omgeving Zoersel-Zandhoven, onder de E313 in de omgeving van Zandhoven-Ranst en onder de E19 tussen Rumst en Mechelen komen tunnels om wilde dieren te laten passeren.

De ecotunnels zouden de komende vijf jaar gebouwd moeten worden. Traditioneel worden ze gebouwd in zones waar veel wild leeft, zoals in de buurt van natuurgebieden of bossen. Kleine tunnels kunnen eenvoudig onder de weg geboord worden. Ze worden meestal gebruikt door amfibieën en kleine dieren als marterachtigen of hazen. Maar er bestaan ook grote ecotunnels waar zelfs een ree door kan. Bij de aanleg van zo’n grote tunnel moet het verkeer wel worden stilgelegd.

Milieubeweging GroenRand was vragende partij voor een ecoduct of een ecobrug over de E34 ter hoogte van Zoersel-Malle. Deze zou de bossen rond het vliegveld Malle en Blommerschot kunnen verbinden met de Lovenhoek-Krabbels in Zandhoven. “We hadden liever een ecoduct over de E34 gezien dan een ecotunnel”, zegt Dirk Weyler van GroenRand. “Het is wel positief dat de nieuwe ecopassages gekoppeld worden aan een verdere studie om de natuurgebieden te verbinden. De exacte locaties kon de dienst Omgeving mij nog niet meedelen.” kma

MEER OVER Mobiliteit stad & rand

werfnieuws

factcheck mobiliteit

DE TEST

ERGENS ANDERS, BETER?