archiefbeeld ©  bfs

Transport van gevaarlijke goederen komende jaren verboden in Beverentunnel

Het transport van gevaarlijke goederen (ADR-transport) door de Beverentunnel (R2) zal vanaf 1 oktober aan banden worden gelegd. Door het grote aantal ongevallen is de kans op een ernstig incident te groot, stelt Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het verbod is tijdelijk, in afwachting van een grondige renovatie van de tunnel die in 2024 moet afgerond zijn.

Uit een risicoanalyse die AWV uitvoerde blijkt dat het veiligheidsrisico in de Beverentunnel vandaag veel te hoog is. Enerzijds gebeuren er veel ongelukken in de Beverentunnel en anderzijds is de infrastructuur er niet op voorzien om tunnelgebruikers een voldoende veilige vluchtomgeving te garanderen in geval van grote brand of ongelukken met explosieve of giftige stoffen.

Een zwaar incident kan naast een hoge menselijke tol de tunnel bovendien permanent onbruikbaar maken en de continuïteit van de economische activiteit in de haven in het gedrang brengen.

Kennedytunnel

Daarom grijpt het agentschap in en verlaagt het de categorisering van de Beverentunnel van categorie A (alle transporten toegestaan) tot categorie D (beperking van het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing, een grote ontploffing, het vrijkomen van een belangrijke hoeveelheid giftige stoffen of een grote brand kunnen veroorzaken). Hiermee krijgt de tunnel dezelfde categorisering als bijvoorbeeld de Kennedytunnel.

De ADR-categorieverlaging gaat in vanaf 1 oktober 2020. Dit zal aan de hand van verkeersborden aangeduid worden. Vanaf de invoering van de beperking zal er ook geregeld en systematisch gecontroleerd worden door ploegen van de wegeninspectie, indien mogelijk ondersteund door de federale politie.

Renovatie

Op langere termijn plant AWV een grondige renovatie van de Beverentunnel, waarna ADR-transporten weer toegelaten zullen zijn. De voorbereidingen van die renovatie zijn intussen al bezig. AWV hoopt in 2022 te kunnen starten met de werken, die afgerond zouden moeten zijn in 2024.

 joro

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

werfnieuws

factcheck mobiliteit

DE TEST

ERGENS ANDERS, BETER?