De roltrappen worden enkele weken lang onder handen genomen. ©  Joris Herregods

Zes weken lang nachtelijke werken aan roltrappen voetgangerstunnel

De roltrappen van Sint-Annatunnel worden andermaal aan een grondige onderhoudsbeurt onderworpen. De werken starten op zondag 27 september op rechteroever en zullen per oever ongeveer drie weken duren. Om de hinder zoveel als mogelijk te beperken vinden de werken voornamelijk ’s nachts plaats.

De historische roltrappen van de Sint-Annatunnel moeten halfjaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen om de goede werking van de installatie te verzekeren. De onderhoudsbeurt omvat onder meer het volledig reinigen van de mechanische delen van de roltrapinstallatie, het vervangen van versleten onderdelen zoals lagers, nazicht van de aandrijfkettingen, treden, enzovoort.

De onderhoudswerken aan de roltrappen starten vanaf zondag 27 september en zullen in totaal ongeveer zes weken duren, of drie weken per oever. De werken starten zondag op rechteroever. Het onderhoud van de roltrappen op linkeroever zal doorgaan vanaf begin november.

De werken vinden hoofdzakelijk ’s nachts plaats, telkens van 20u tot 06u, om de hinder voor de gebruikers zo klein mogelijk te houden. Overdag, tussen 06u en 20u, wordt getracht om de roltrappen steeds in gebruik te houden. Het valt echter niet volledig uit te sluiten dat er eens een enkele dag ook overdag gewerkt moet worden aan een bepaald segment van de roltrappen, zegt Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Vernieuwing liften in 2021

AWV bereidt ook een volledige renovatie voor van de liften in de Sint-Annatunnel. Het vernieuwen van de liften moet het aantal storingen en defecten sterk terugdringen. De oorspronkelijk overheidsopdracht voor de renovatie van de liften werd herschreven in afzonderlijke opdrachten per gespecialiseerde techniek. Dat moet de kans op het vinden van geschikte aannemers voor de complexe renovatiewerken vergroten. AWV hoopt in het voorjaar van 2021 te kunnen starten met de renovatie van de liften.

Volg de status van de liften en roltrappen via fietsersliften.wegenenverkeer.be.

 joro

MEER OVER Mobiliteit stad & rand

werfnieuws

factcheck mobiliteit

DE TEST

ERGENS ANDERS, BETER?