Nog veel bushaltes in Mechelen zijn slecht toegankelijk voor reizigers met een fysieke beperking. ©  Patrick Hattori

Sp.a dringt aan op actie: slechts 1 op de 10 bushaltes toegankelijk voor rolstoelen

Mechelen -

Slechts een op de tien bushaltes in Mechelen is toegankelijk voor reizigers die zich verplaatsen met een rolstoel. Mechelen is daarmee na Sint-Niklaas de slechtst scorende centrumstad in Vlaanderen en dat moet beter voor sp.a. Het stadsbestuur zegt er werk van te maken.

Sven Van Haezendonck

Vlaams parlementslid Kurt De Loor (sp.a) vroeg de cijfers op bij Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister voor Mobiliteit. Het Mechelse oppositielid Thijs Verbeurgt (sp.a) leert uit de cijfers dat de Dijlestad achteraan bengelt. Van de 263 bushaltes zijn er maar 25 aangepast voor personen met een motorische beperking, 88 zijn toegankelijk mits assistentie.

“Voor personen met een visuele handicap is de situatie nog schrijnender en zijn er maar 13 aangepast, of maar een op de twintig. Dat is bijzonder pijnlijk en onaanvaardbaar. Zeker in de stad van Bart Somers, Vlaams minister van Gelijke Kansen en Toegankelijkheid”, zegt Verbeurgt. Hij dringt aan op actie. “Mechelen en Vlaanderen moeten een concreet plan voorleggen, met voldoende financiële middelen, om halte na halte toegankelijk te maken voor alle Mechelaars. Dat is een basisrecht”, stelt de fractieleider.

Historische achterstand

Het Mechelse stadsbestuur geeft aan dat het een breder actieplan rond toegankelijkheid heeft uitgewerkt. “We zetten de noodzakelijke inhaalbeweging in”, reageert schepen Gabriella De Francesco (Vld-Groen-m+), bevoegd voor Toegankelijkheid. Daar hoort ook het stelselmatig verder uitbouwen van het aantal toegankelijke bushaltes bij. “Vandaag hebben we een historische achterstand, maar die willen we de komende jaren ombuigen”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit.

Zo wil Mechelen bushaltes toegankelijker maken als er ergens nieuwe komen, of als er een herinrichting van het openbaar domein plaatsvindt. “Begin 2021 pakken we samen met de Vlaamse overheid de busperrons op de vesten (R12) aan. Ook in het definitieve ontwerp voor de Onze-Lieve-Vrouwestraat is er plaats een voor ruime en toegankelijke halte”, legt Vanmarcke uit.

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

werfnieuws

factcheck mobiliteit

DE TEST

ERGENS ANDERS, BETER?