Aangeboden door Europabank

© Europabank

Zo heeft corona ons betaalgedrag veranderd

Het coronavirus heeft ons leven grondig veranderd, op allerlei vlakken. Ook de manier waarop we betalen: cash is nu minder populair en we gebruiken veel meer contactloze elektronische betalingen.

Mediahuis Brand Studio

Tijdens de lockdown moesten we in ons kot blijven en dat was te merken aan de bankautomaten. Het aantal geldafhalingen daalde met bijna 70 procent. Sinds de versoepeling van de maatregelen wordt er weer meer cash afgehaald, maar nog lang niet zo veel als voor de lockdown. Het aantal elektronische betalingen is dan weer gestegen. Bijna 90 procent van de Belgen wil liever elektronisch betalen dan met cash, blijkt uit een enquête van de bankenfederatie Febelfin.

Vooral contactloos betalen, waarbij je geen pincode moet intoetsen, is populair geworden. Waar in februari van dit jaar 16 procent van alle kaartbetalingen contactloos gebeurde, steeg dat percentage in april naar 29 procent.

Sneller en veiliger

“In de banksector waren we al lang overtuigd van de voordelen van contactloos betalen”, zegt Christian Ardyns, Expert Betaalverkeer bij Europabank. “Maar om de Belg zo ver te krijgen dat hij ook een brood, een ijsje of een pak frieten met de kaart betaalt, daar was corona voor nodig. Omwille van de hygiëne zijn steeds meer handelaars overgeschakeld op elektronisch betalen, ook voor kleine bedragen. Zelfs op de bussen van De Lijn kun je niet meer cash betalen – dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar.”

Voor de handelaar heeft contactloos betalen alleen maar voordelen, stelt Ardyns. “Contactloze betalingen gaan vandaag vlugger dan een cashbetaling, waar je het geld dat de klant geeft, moet tellen en dan wisselgeld moet geven. En heel belangrijk voor de handelaar zelf, zeker in de huidige economische toestand: elektronische betalingen zijn goedkoper dan cash. Want als winkelier je munten en biljetten veilig bewaren en naar de bank brengen, is absoluut niet gratis.”

Christian Ardyns, Expert Betaalverkeer bij Europabank 

Christian Ardyns, Expert Betaalverkeer bij Europabank © Europabank

Elektronisch is goedkoper

Elektronisch betalen heeft lange tijd de naam gehad erg duur te zijn. De kosten per transactie konden voor de handelaar hoog oplopen. “Dat was de tijd waar je bij de bakker bordjes zag als ‘Geen bancontact onder de 10 euro’”, zegt Ardyns. "Voor lage bedragen namen de transactiekosten toen inderdaad een grote hap uit de winstmarge van de handelaar. De Europese overheden hebben hard aan de weg getimmerd om het betaalverkeer toegankelijker en goedkoper te maken. In de loop van 2015 zijn de tarieven sterk verlaagd. De kosten per transactie voor een betaling met de bankkaart bedragen amper enkele centen. Daardoor is elektronisch betalen ook voor kleine aankopen haalbaar geworden.”

Al schuilt er wel een addertje onder het gras, waarschuwt Ardyns. “Sommige aanbieders van betaaloplossingen hanteren formules waar nogal wat kleine lettertjes aan vasthangen. Je hebt dan als handelaar bijvoorbeeld een forfait voor duizend betalingen per maand, maar zodra je daarboven gaat, stijgt de prijs per transactie fors. Of je betaalt een hoog maandelijks abonnementsgeld, ook al verkoop je die maand niets – wat voor veel winkels de realiteit was tijdens de lockdown.”

Goed vergelijken

De Belgische overheid zorgt ervoor dat de gewone consument goed beschermd is: energie- en telecomleveranciers moeten heel transparant zijn over hun tarieven, alles moet kunnen worden vergeleken en het is heel gemakkelijk geworden om van aanbieder te wisselen. Ondernemers daarentegen zijn lang niet zo goed beschermd als ze onder een langlopend contract uit willen komen, weet Ardyns. “Bijna altijd kan Europabank een voorstel voor betaalverkeer doen dat goedkoper is dan wat een winkelier vandaag betaalt. Maar als we dan het contract bekijken, blijkt soms dat ze een hoge schadevergoeding moeten betalen bij voortijdige opzegging. Daarom mijn advies: vergelijk goed de tarieven, zowel de commissie per transactie als de vaste kosten, voor je een contract tekent.”

Europabank zelf werkt nooit met packs of maandelijkse abonnementskosten. “Je betaalt alleen transactiekosten, volgens een tarief op maat. Voor een kledingwinkel zal dat anders zijn dan voor een ijsjeszaak. En als je in een periode geen transacties hebt, omdat je winkel verbouwd wordt of omdat je moest sluiten wegens corona of in je verlofperiode, dan betaal je ook niets.”

Ook online betalingen groeien

Tijdens de lockdown kenden ook online betalingen een forse groei. Winkels die moesten sluiten, mochten immers nog wel online verkopen. En heel wat restaurants begonnen met een geïmproviseerde afhaaldienst om hun klanten te kunnen bedienen.

“De meeste restaurants hadden geen webshop en je bouwt geen goede webshop op een paar dagen”, vertelt Ardyns. “Je moest bij hen dus bestellen via mail of telefoon en betalen bij afhaling. Maar restaurants merkten dat sommige bestellingen niet afgehaald werden. Alle moeite voor niks dus. Om dat te voorkomen, kunnen we een tussenstap aanbieden: geen volledige webshop, maar een betaallink die je mailt naar je klant. De klant komt via die link op een veilige betaalpagina en kan de bestelling met zijn bank- of kredietkaart op voorhand betalen. Zo is de handelaar zeker dat hij zijn geld krijgt. Bij het afhalen is het ook niet meer nodig om te betalen.”

Na de lockdown zijn sommige restaurants dit systeem ook gaan gebruiken voor reservaties, weet Ardyns. “Door de coronamaatregelen kunnen de meeste restaurants minder tafels plaatsen. Je wilt dan wel zeker zijn dat klanten die reserveren ook effectief opdagen. Met zo'n betaallink kun je hen al pakweg 20 euro voorschot laten betalen en dat bedrag verreken je dan als ze komen eten. Klanten die toch correct hun reservatie annuleerden, krijgen met een druk op de knop hun centen terug op hun betaalkaart.”