Aangeboden door Europabank

© Europabank

Dit café koos voor contactloos betalen

Luc baat een klein dorpscafé uit. Toen hij na de lockdown weer mocht openen, zorgde hij ervoor dat zijn klanten elektronisch en contactloos konden betalen. Een mobiele betaalterminal bleek de ideale oplossing. “Ik denk zelfs dat het sneller gaat dan wanneer ze cash betalen en ik wisselgeld moet geven.”

Mediahuis Brand Studio

Luc is de uitbater van een klein volkscafé zoals er in Vlaanderen nog veel zijn. Aan de toog werden pintjes besteld en meteen cash betaald. Snel bediend, snel betaald, was het motto van Luc. Tijdens de lockdown moest zijn café sluiten. In zijn omgeving merkte Luc dat veel mensen steeds minder cash betaalden: door corona was cash niet meer zo populair. “In de supermarkt betaalde bijna iedereen met de kaart”, vertelt Luc. “Je hoorde dat het virus tot drie dagen kon overleven op metaal, dus ook op muntstukken. Ik zag het niet zitten om constant kleingeld te ontsmetten, of het drie dagen in een bokaal te steken tot het veilig was.”

Sneller dan cash

Bij zijn lokale kantoor van Europabank kreeg Luc het advies om een mobiele betaalterminal te gebruiken. “Met de coronamaatregelen voor de horeca moeten we aan tafel bedienen en afrekenen”, zegt Luc. “Een vaste terminal aan de kassa was daarom niet geschikt. Ik heb nu een mobiele terminal op batterijen. Die gaat een hele dag mee en 's nachts laad ik hem op.”

Luc was vooral bang dat elektronisch betalen veel trager zou gaan. Maar dat viel best mee. “In mijn hoofd stak nog het idee dat je je kaart in die terminal moet steken en dan je pincode ingeven. Maar de terminal die ik heb, werkt contactloos. De klanten moeten daar gewoon hun bankkaart tegen houden en wachten tot het piept. Ik denk zelfs dat het sneller gaat dan wanneer ze cash betalen en ik wisselgeld moet geven.”

Contactloos in de lift

Volgens Christian Ardyns, Expert Betaalverkeer bij Europabank, heeft het coronavirus het contactloos betalen in België een forse boost gegeven. “Voor de lockdown gebeurden 17 procent van de elektronische betalingen contactloos. Vandaag is dat bijna verdubbeld: Belgen betalen nu een op de drie transacties contactloos. Dat kon al veel langer – alle recente bankkaarten en betaalterminals zijn er al een tijdje klaar voor – maar ik denk dat veel mensen hiermee nog niet vertrouwd waren. In de coronaperiode hebben ze ontdekt dat je ook zonder je pincode in te tikken veilig en snel elektronisch kunt betalen. En ze zijn dat blijven doen."

De Belgische banken hebben contactloos betalen in maart overigens gemakkelijker gemaakt. Ze verhoogden de limiet voor contactloze betalingen zonder pincode van 25 euro naar 50 euro. En je pincode wordt pas gevraagd wanneer je op een dag voor meer dan 100 euro contactloze betalingen doet, in plaats van de vorige daglimiet van 50 euro.

Kies de juiste oplossing

Volgens Ardyns zijn veel kleine winkels en horecazaken door corona op zoek gegaan naar manieren om klanten elektronisch te laten betalen. “Het komt erop aan om de juiste oplossing voor elke zaak te vinden. Bij een winkel kan dat bijvoorbeeld een vaste terminal naast de kassa zijn. Voor een café zoals dat van Luc of een restaurant is een mobiele terminal met wifi beter, omdat je dan aan elke tafel kunt ontvangen. Maar als de zaak een groot terras heeft, kan het zijn dat de wifi-ontvangst niet ver genoeg gaat. Dan kun je een mobiele terminal met een datakaartje gebruiken. Alles hangt af van de grootte van de zaak en van hoeveel transacties er zijn.”

Snel op de rekening

Luc vroeg zich ook af hoe lang het zou duren voor het geld op zijn rekening stond. “Dat viel enorm mee: alle betalingen staan de volgende dag op mijn rekening”, vertelt hij. “Dat is eigenlijk sneller dan vroeger, toen ik de dagontvangsten zelf naar bank bracht.”

Elektronisch betalingsverkeer is inderdaad sneller dan cash, beaamt Christian Ardyns. “Wij verwerken die betalingen en zorgen ervoor dat het geld de dag nadien op de rekening staat – ten laatste om 14 uur, maar vaak nog eerder. Het is bovendien ook veel veiliger, ook los van corona. Want wat doe je met de recette van een café als je 's avonds sluit? Laat je die in de kassa of ergens anders in het café liggen, met het risico dat er ingebroken wordt? Of neem je ze mee naar huis, met het risico dat je onderweg overvallen wordt?”

Een pintje met de kaart

Vorig jaar had Luc zich nooit kunnen inbeelden dat zijn stamgasten een pintje met de kaart zouden betalen. “Ik dacht dat ik voor elektronisch betalen een duur abonnement nodig had met grote kosten per transactie. Maar dat is helemaal veranderd. Een betaling kost mij nu slechts enkele centen en dat is haalbaar.” Zeker als het om kleine bedragen gaat, moet je als handelaar goed letten op de kostprijs van elektronisch betalen, adviseert Christian Ardyns.

Europabank hanteert bovendien het principe 'no use, no pay', zegt Ardyns. “Dat wil zeggen dat wij geen kosten aanrekenen als je geen betalingen ontvangt. Je hebt al betaald voor de terminal, daar gaan wij niet nog eens een extra vast abonnement bijrekenen. De handelaar betaalt alleen de afgesproken commissie per betaling. Het gevolg: de winkels, cafés en restaurants die tijdens de lockdown moesten sluiten, hebben van ons geen factuur gekregen. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt, dat lijkt mij het eerlijkste. Je betaalt toch ook niet voor pintjes die je niet drinkt?”