Aangeboden door Europabank

© Europabank

Waarom Hilde na vijftien jaar een betaalterminal liet plaatsen

Hilde baat al vijftien jaar een kleine groentewinkel uit. Haar klanten zijn vooral mensen uit de buurt, die gewend zijn om cash te betalen. Maar dit voorjaar vroegen steeds meer klanten of ze toch niet met de kaart konden betalen. Dus ging Hilde op zoek naar een oplossing.

Mediahuis Brand Studio

“Ik heb nooit een betaalterminal gehad”, vertelt Hilde. “Toen ik de winkel opstartte, had ik daar wel naar geïnformeerd en zo'n toestel kostte toen meer dan duizend euro. Daarbij kwam dan nog een maandelijks abonnement en je had ook een aparte telefoonlijn nodig. Met de kleine marges die wij rekenen, was dat gewoon niet haalbaar voor een winkel als de mijne.”

Maar toen kwam corona en leek het opeens of cash geld iets vies geworden was. “Heel wat klanten – ook oudere mensen – vroegen of ze met de kaart konden betalen. Ik heb dan eens rondgevraagd bij collega's en een van hen raadde me aan om met Europabank te gaan praten. Daar legden ze me uit dat elektronisch betalen vandaag veel goedkoper is – ook voor heel kleine bedragen.”

1 euro per dag

“Het verhaal van Hilde klinkt heel bekend”, zegt Christian Ardyns, Expert Betaalverkeer bij Europabank. “Vroeger kostte een betaalterminal inderdaad handenvol geld. Vandaag heb je al een terminal voor 300 tot 500 euro, afhankelijk van welk type je wilt. Je hoeft de terminal ook niet te kopen; je kunt er ook een huren. De huurprijs gaat van 25 tot 50 euro per maand, dus pakweg 1 of 2 euro per dag dat je winkel open is.”

Ook een extra vaste telefoonlijn is al lang niet meer nodig. De terminal wordt met een kabel of draadloos met het internet verbonden. Als er in een winkel geen internetaansluiting is, dan zijn terminals met een datakaartje een betrouwbaar alternatief. De betalingen lopen dan via het mobiel datanetwerk.

Let op de kleine lettertjes

De laatste jaren zijn de kosten van een elektronisch betaling fors gedaald. Bij heel wat aanbieders van betaaloplossingen betaal je geen vast maandabonnement meer. Maar dan moet je als handelaar goed de commissiekosten per transactie vergelijken, want die kunnen hoog oplopen. “Ik had reclame gezien voor een kleine draadloze terminal die er wel interessant uitzag”, vertelt Hilde. “Tot ik de kleine lettertjes las: ze rekenen per betaling 2,75 procent van het betaalde bedrag. Voor sommige producten is dat bijna mijn volledige winstmarge!”

Christian Ardyns van Europabank raadt handelaars aan om de aanbiedingen grondig te bestuderen. “Je ziet tegenwoordig vaak packs, zoals bij je telecomabonnement, waar bijvoorbeeld de eerste 500 betalingen gratis zijn. Maar zodra je daarover gaat, wordt elke extra betaling zeer duur, net zoals wanneer je meer data verbruikt dan in je bundel zit. Het verschil: je kunt je dataverkeer op je smartphone gerust even uitzetten. Maar als handelaar even geen betalingen accepteren omdat je pack opgebruikt is, dat is natuurlijk geen optie.”

Gratis bestaat niet

Gratis elektronisch betalen bestaat niet. “Er bestaat geen free lunch”, zegt Christian Ardyns. “Sommige aanbieders rekenen geen commissie voor betalingen onder de 5 euro. Wees dan maar zeker dat je voor betalingen van meer dan 5 euro te veel betaalt.” Ardyns wil daar open kaart over spelen. “Bij Europabank bedragen de transactiekosten per betaling met de bankkaart amper enkele centen. We zitten samen met de handelaar en bekijken over hoeveel betalingen het gaat en wat het gemiddelde bedrag is. Zo komen we aan een tarief dat haalbaar is, ook als er iemand een halve kilo wortelen met de kaart wil betalen.”

Volgens Ardyns vergeten veel handelaars dat cash geld ook geld kost. “Een bank wil eigenlijk geen kleingeld meer aannemen. Je moet soms zelfs betalen voor ze het op je rekening storten. Als je zou uitrekenen wat het kost om cash geld te tellen, te bewaren en op je rekening te krijgen, dan is dat veel duurder dan elektronisch betalen. Daar staat het de dag nadien op je rekening.”

Een betrouwbare partner

Hilde twijfelde eerst nog om met Europabank te gaan praten. “Ik ben klant bij een andere bank en ik ben daar eigenlijk best tevreden. De lening voor de verbouwing van mijn winkel loopt daar nog. Ik wou dus niet van bank veranderen. Maar dat hoefde helemaal niet. Europabank ontvangt gewoon de betalingen en stort die door naar mijn rekening.”

“Je moet inderdaad niet van bank veranderen als je Europabank kiest voor je elektronisch betaalverkeer”, verduidelijkt Christian Ardyns. “Wij treden dan alleen op als acquirer die je elektronische betalingen verwerkt. Maar tegelijk is het een grote troef dat Europabank een lokale bank is met een officiële Belgische banklicentie. Tegenwoordig biedt iedereen elektronische betalingen aan, maar voor je geldzaken wil je toch een partner die je kent en die je kunt vertrouwen?”