©  Roel Dijkstra

Sponsors zetten Lefevere onder druk: wielersport moet veiliger

Na een lange reeks incidenten is voor de wielerteams de maat vol. In een officieel overleg met organisator ASO en de Internationale Wielerunie (UCI) willen ze vandaag afdwingen dat er in de koers een externe verantwoordelijke komt, die parcoursen controleert en beveiligt. “Het moet anders.”

LEES OOK. Teammanagers Patrick Lefevere en Richard Plugge: “Genoeg geweest, tijd om op te komen voor onze mensen”

In een interview met deze krant vertelt Patrick Lefevere dat zijn sponsor Quick.Step overweegt om zich terug te trekken uit het wielrennen na alle incidenten die de voorbije weken plaatsvonden in de koers. Na de dramatische crash van Fabio Jakobsen in Polen en de val van Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije vindt het bedrijf het niet langer verantwoord om te investeren in een sport die zo nonchalant omgaat met veiligheid.

Ook Ineos, Sunweb en Jumbo-Visma

Lefevere sloot zich daarom aan bij een initiatief, waaronder eerder Team Ineos, Sunweb en Jumbo-Visma de schouders zetten: zij willen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de koersen weghalen bij de UCI en die toevertrouwen aan externe specialisten, die hun strepen hebben verdiend in sporten als Moto GP of Formule 1.

“Veiligheid moet in handen komen van een professioneel safety-bedrijf”, zegt Plugge, die zijn plannen eerder toelichtte in de Dauphiné. “Er moet een externe check komen om na te gaan of de minimale standaarden in veiligheid worden bereikt. Zo’n bedrijf kan organisatoren een certificaat toekennen. Het uitgangspunt is organisatoren helpen, niet races verbieden.”

Safety car

Vandaag leggen de ploegen hun plannen op tafel in een vergadering, waarop ook UCI-voorzitter David Lappartient, ASO-baas Yann Le Moenner en rennersafgevaardigde Gianni Bugno aanwezig zullen zijn. Het gaat niet om een voorstel, want voor de ploegen staat het al vast dat de externe verantwoordelijke er komt. “Het initiatief komt van de ploegen”, zegt Patrick Lefevere. “Maar we nemen de UCI en de rennersvakbond CPA nu mee aan tafel. Het zal heel duidelijk zijn: je doet mee of je doet niet mee. Als ze niet meedoen, dan doen wij het als ploegen zelf. De conclusie van de vergadering zal niet zijn dat er een commissie komt waarvan je nadien dan niks meer hoort. Daarmee nemen we geen genoegen.”

De UCI stuurde gisteren niet toevallig een communiqué uit, waarin ze zelf een revisie van hun veiligheidsvoorschriften vooropstelt. Ze wil de verantwoordelijkheid daarvoor graag in eigen hand houden. Plugge en Lefevere hopen evenwel dat de discussie “niet politiek wordt”. Ze lichten concreet toe hoe het wielrennen veiliger kan: “We denken aan stootkussens, aan netten en waarom zou een safety car niet kunnen in het wielrennen?” 

jpdv

MEER OVER Patrick Lefevere

Meer sportnieuws