Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

Zo combineer je gezond eten met genieten

Cholesterol verlagen met voeding? Dit moet je weten

Heb je je voorgenomen om je cholesterol te verlagen? Dan is een cholesterolverlagend dieet de eerste stap om je einddoel te bereiken. Gaan je haren rechtstaan van het woordje ‘dieet’? Geen paniek, want diëten betekent niet dat je niet meer mag genieten van het leven. Wij maken je wegwijs in het kiezen van de juiste voeding.

Mediahuis Brand Studio

Een cholesterolverlagend dieet hoeft geen kwelling te zijn. Het dieet staat niet gelijk aan stoppen met lekkere dingen te eten, het is vooral een stap naar een verantwoord voedingspatroon. Als je begrijpt wat voeding in je lichaam doet, is het gemakkelijker om de juiste keuzes te maken voor je gezondheid.

Je hebt vetten nodig

Cholesterol wordt beïnvloed door heel wat factoren die je niet in de hand hebt, maar in het lijstje van de oorzaken waar je wel een impact op hebt, is vet het grootste probleem. Alleen bestaan daar veel misvattingen rond. Ons lichaam heeft wel degelijk vet nodig, maar vooral (meervoudig) onverzadigd vet. Het zijn de verzadigde vetten en transvetten die de slechte cholesterol in je bloed sterk verhogen.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Verzadigde vetten vind je vooral terug in dierlijke producten. Dat zit dus in vlees en afgeleiden producten afkomstig van dieren zoals zuivel. Onverzadigde vetten vind je vooral terug in vette vis, noten en granen. Vervang daarom je portie vlees regelmatig eens door een gerecht met vis of een plantaardig alternatief.

Moet ik zuivel schrappen?

Omdat zuivel van dierlijke oorsprong is, bevat het veel verzadigde vetten die de slechte cholesterol in je bloed verhogen. Toch hoef je zuivel niet volledig te schrappen uit je voedingspatroon. Magere alternatieven van volle melk of room en erg vette kaas zullen al minder verzadigde vetten bevatten dan de klassieke variant.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Nog beter is om te kiezen voor plantaardige alternatieven. In de plaats van ‘echte’ boter kan je bijvoorbeeld kiezen voor zachte margarineproducten die veel onverzadigde vetten bevatten zoals het margarinemerk Becel ProActiv. Hierin zit 55% minder verzadigd vet dan in klassieke roomboter en het is net zo lekker voor op de boterham.

Het belang van plantensterolen

Ooit al gehoord van plantensterolen? Het is een cholesterolverlagende stof die in kleine hoeveelheden voorkomt in bepaalde voedingsmiddelen zoals groenten en fruit, plantaardige olie, noten en granen. Plantensterolen worden niet via de darmen opgenomen in de bloedbaan en vormen hierdoor een soort barrière voor slechte cholesterol. Ons lichaam neemt de cholesterol dus niet op waardoor die het lichaam verlaat via de ontlasting.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Consumeer dagelijks tussen de 1,5 tot 3 gram plantensterolen, zo kan je slechte cholesterol al aanzienlijk verlaagd worden. In de producten van Becel ProActiv zijn ze in grotere concentraties toegevoegd. Zo’n 3 porties (van elk 10 gram), leveren je al 3 gram plantensterolen op.

Groenten en fruit

Bij een gezond voedingspatroon hoort natuurlijk, je kon het al raden, ook veel groenten en fruit. Dat heeft geen rechtstreekse impact op je cholesterol, maar wel op je BMI (Body Mass Index). Wie zwaarlijvig is, heeft meer kans op een verhoogde cholesterol. Dat betekent niet dat je nooit nog koekjes of chips kan eten, maar wel dat groenten en fruit de voorkeur moeten krijgen. Eet eerst een stuk fruit voor je naar koekjes grijpt en eet bij een maaltijd ook altijd eerst je groenten op voor je aan je koolhydraten begint.

Tip van een Becel ProActiv-expert: De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten voor volwassenen is 250 gram en het is aangeraden om minstens twee stukken fruit per dag te eten.


 

 © Shutterstock.com

Een gezonde smoothie
Smoothies lijken gezond, maar zijn dat niet altijd. Fruit bevat namelijk veel suiker. Geperst fruit bevat daarbovenop nog maar weinig vezels, waardoor je lichaam de suiker snel opneemt en opslaat. Dit is een beter alternatief:

Ingrediënten:
Een halve avocado
1 groene kiwi
Een halve limoen
Twee eetlepels lijnzaad
Een handjevol noten naar keuze
Een glas vol ijsblokken

Door al de bovenstaande ingrediënten bij elkaar te mixen in een krachtige blender, combineer je frisheid met een échte gezonde boost voor je lichaam. De onverzadigde vetten uit de avocado, de granen en noten zijn gezonde vetten die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Ze zorgen er ook voor dat de suiker uit het fruit trager wordt opgenomen in je lichaam. Zo heb jij langer een verzadigd gevoel en minder last van pieken in je bloedsuikerspiegel.

Ontdek je graag nog meer cholesterolverlagende recepten? Of het nu voor een gezond ontbijt is, voor op je werk of de juiste keuzes maken op restaurant, je vindt al de informatie die je zoekt op de website van Becel ProActiv.

]]>
Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonder voedingspatroon of wil je graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker een kijkje op de website van Becel ProActiv.

]]>