Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

Bewegingstips die cholesterolverlagend werken

Zelf je cholesterol verlagen? Meer bewegen helpt

Bij een gezonde levensstijl hoort gezonde voeding én beweging. Voeding speelt een belangrijke rol bij je cholesterolgehalte, maar ook beweging heeft hierop een invloed. Wij geven je een aantal tips om stap per stap je routines te veranderen.

Mediahuis Brand Studio

Cholesterol wordt beïnvloed door heel wat factoren die je niet in de hand hebt, zoals je leeftijd, je familiegeschiedenis, je geslacht of zelfs je afkomst. Een aantal factoren kun je natuurlijk wel beïnvloeden zoals je voedingspatroon en je BMI (of Body Mass Index).

Wat is de BMI?

De Body Mass Index is een meting die je een richtlijn geeft over je gewicht. Is deze tussen de 18,5 en de 25, dan heb je in principe een gezond gewicht. Vanaf 25 kom je in de gevarenzone en heb je overgewicht. Als je BMI 30 is of hoger, heb je obesitas. Een te hoge BMI kan een impact hebben op de hoeveelheid slechte cholesterol in je bloed. Het berekenen van je BMI kan dus een eerste indicatie zijn om de juiste keuzes te maken voor een gezonde levensstijl.

Tip van een Becel ProActiv-expert: De BMI dient slechts als een indicatie voor je gewicht en dus je levensstijl. Wie een gezonde BMI heeft maar vaak ongezonde voeding eet en nooit sport, kan ook een teveel aan slechte cholesterol hebben. De symptomen zijn vaak niet zichtbaar, dus laat regelmatig de cholesterolwaarden in je bloed nakijken door je huisarts.

Je BMI verlagen door meer te bewegen

Overgewicht pak je aan door gezonder te eten, maar dat gaat eigenlijk hand in hand met sporten. Geen paniek: onder sporten verstaan we niet dat je elke dag je lichaam uren aan het werk moet zetten in de fitness.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Je kan 15 minuten per dag intensief te sporten, maar ook vijf dagen per week een halfuurtje flink wandelen volstaat al om voldoende te bewegen.

3 leuke alternatieven op sport

Wil je liever niet intensief sporten, maar heb je graag toch wat afwisseling? Probeer dan deze leuke alternatieven eens:

• Elke keer opnieuw dezelfde wandeling maken, kan snel heel repetitief zijn. Gun jezelf dus wat afwisseling door eens een daguitstapje te doen naar de zee of een natuurgebied in je buurt. Probeer af en toe ook vooraf uitgestippelde routes te volgen, want die brengen je vaker naar unieke plekjes die de moeite waard zijn.

• Yoga of pilates zijn activiteiten die met recht en rede reuze populair zijn geworden. Je kan zonder al te veel te zweten en met een paar oefeningen heel je lichaam trainen. De lat leg je zo hoog als je zelf wil. Voor je aan een sessie begint, kan je je spieren ook even opwarmen met simpele oefeningen.

• Intensief sporten is misschien een te grote stap, maar sporten kan je ook met je kinderen of kleinkinderen. Het is vaak laagdrempeliger om spelenderwijs te bewegen. Speel actief met hen mee in de speeltuin, huur samen eens een gocart of tuinier samen in je moestuin. Elk excuus om met hen te bewegen is goed.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Leg de lat zeker niet te hoog voor jezelf. Zo’n 45 minuten sporten per dag bij matige intensiteit en 20 minuten bij hoge intensiteit is ruimschoots voldoende. Krijg je er niet genoeg van, dan kan je beter nog wat spierversterkende oefeningen doen in de plaats.

Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonder voedingspatroon of wil je graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker een kijkje op de website van Becel ProActiv.

]]>