Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

Dit moet je eten als je te veel cholesterol hebt

Je cholesterol verlagen met de juiste voeding

Te veel cholesterol? Geen paniek. Bepaalde voedingsstoffen verlagen op een natuurlijke wijze je cholesterol. Je kan dus gewoon je cholesterol omlaag eten. Wij maken je wegwijs in de juiste keuzes voor een gezonder voedingspatroon.

Mediahuis Brand Studio

Het belang van omega 3-vetten

In tegenstelling tot wat velen denken, heeft je lichaam wel degelijk vetten nodig. Het zijn transvetten en onverzadigde vetten van dierlijke afkomst die de slechte cholesterol in je bloed verhogen. Meervoudige onverzadigde vetten, zoals bijvoorbeeld omega 3-vetten, verhogen juist de goede cholesterol in je bloed.

Het belang van plantensterolen

Plantensterolen zijn stoffen die de inname van slechte cholesterol in je bloed verlagen. De stof blokkeert gedeeltelijk de hoeveelheid slechte cholesterol die in de darmen terechtkomt. Eet je dagelijks zo’n 2 gram plantensterolen, dan kan de slechte cholesterol in je lichaam in twee tot drie weken al aanzienlijk dalen.

Waarin vind je omega 3-vetten en plantensterolen dan terug? Wij lijsten de belangrijkste voedingsstoffen voor je op. Zo kan jij elke dag de juiste keuze maken voor je lichaam.

1. Vette vis

Sardines, zalm, haring of makreel. Deze vette vissoorten bevatten allemaal een flinke dosis omega 3-vetzuren. Ze helpen je lichaam dus om de goede cholesterol te doen stijgen en zorgen zo voor een evenwichtig cholesterolgehalte in je bloed. Bovendien zitten ze ook vol vitamine D.

2. Noten

Noten bevatten van nature veel onverzadigde omega 3-vetten. In walnoten zitten ook veel plantensterolen, zo verlaag je de slechte cholesterol en verhoog je de goede cholesterol met een gezonde snack. Noten bevatten wel veel calorieën, dus eet ze met mate.

3. Groenten

Groenten zijn een natuurlijke bron van plantensterolen. Tomaten en broccoli zijn hier uitschieters. Vooral die laatste is gezond voor je lichaam, omdat broccoli ook plantaardige omega 3-vetten, vitamine C en ijzer bevat.

4. Peulvruchten

Peulvruchten als bonen, linzen en kikkererwten geven je lichaam een echte boost. Ze verlagen de slechte cholesterol in je bloed en bevatten veel eiwitten en ijzer. Ideaal als je graag de verzadigde vetten uit dierlijke producten eens vervangt door een gezond en vegetarisch alternatief.

5. Becel ProActiv

Plantensterolen komen van nature voor in groenten en noten, maar zijn daar in onvoldoende mate aanwezig om je lichaam van de nodige portie te voorzien. In de producten van Becel ProActiv zijn ze in grotere concentraties toegevoegd. Zo’n 3 porties van Becel ProActiv (van elk 10 gram) leveren je al 3 gram plantensterolen op.

Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonde levensstijl of wil graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker ook een kijkje op de website van Becel ProActiv.