Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

Stap per stap gezonde levenskeuzes maken

Zo verlaag je op natuurlijke wijze je cholesterol in 3 weken tijd

Je slechte cholesterol verlagen, dat kan je op een natuurlijke wijze al op amper drie weken tijd. Je hebt gewoon de juiste begeleiding nodig. Wij helpen je op weg met een aantal handige tips en tricks om de beste keuzes te maken voor je gezondheid.

Mediahuis Brand Studio

Kleine aanpassingen kunnen een wereld van verschil maken. En dat geldt zeker voor je cholesterol. Je cholesterol verlagen hoeft geen grote uitdaging te zijn. Een aantal simpele stappen in je voedingspatroon en levensstijl kunnen op natuurlijke wijze in amper drie weken tijd je slechte cholesterol al aanzienlijk verlagen.

Laat je testen

Symptomen van verhoogde cholesterol zijn vaak niet zichtbaar tot het eigenlijk al te laat is. Heb je overgewicht, een verhoogde bloeddruk, diabetes type 2 of rook je? Dan heb je meer kans op verhoogde cholesterol. Zelfs als dat niet het geval is, kan je beter regelmatig je bloeddruk laten testen. Een huisarts kan met een klassieke bloedafname makkelijk een te veel aan slechte cholesterol opsporen. Heb jij te veel cholesterol? Wij helpen je op weg met de belangrijkste basics.

1. Eet gezonde vetten

Slechte cholesterol wordt veroorzaakt door ongezonde vetten. Hoe onderscheid je die van de goede? Simpel. Verzadigde vetten en transvetten uit dierlijke afkomst verhogen je slechte cholesterol. Onverzadigde vetten van plantaardige afkomst zijn wel goed voor je lichaam omdat ze de goede cholesterol verhogen.

Vermijd maaltijden met veel dierlijke producten, want die bevatten veel verzadigde vetten. Vervang ze wat vaker door vegetarische alternatieven of gerechten met vette vis zoals zalm, makreel of sardines. Zuivel kan je vervangen door plantaardige alternatieven. De margarines van Becel ProActiv bevatten onverzadigde vetten en bevatten 85% minder verzadigde vetten dan boter.

2. Consumeer plantensterolen

Eet vaker producten die plantensterolen bevatten. Het zijn cholesterolverlagende stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in bepaalde voedingsmiddelen zoals groenten en fruit, plantaardige olie, noten en granen. Plantensterolen worden niet via de darmen opgenomen in de bloedbaan en vormen hierdoor een soort barrière voor slechte cholesterol. Ons lichaam neemt de cholesterol dus niet op waardoor die het lichaam verlaat via de ontlasting.

Consumeer dagelijks tussen de 1,5 tot 2,4 gram plantensterolen, zo kan je slechte cholesterol al aanzienlijk verlaagd worden. In de producten van Becel ProActiv zijn ze in grotere concentraties toegevoegd. Zo’n 3 porties (van elk 10 gram) leveren je al 3 gram plantensterolen op.

3. Beweeg voldoende

Sporten heeft geen rechtstreeks impact op je cholesterol, maar je BMI (of Body Mass Index) wel. Wie zwaarlijvig is, heeft vaker een verhoogde slechte cholesterol. Voldoende beweging hoort bij een gezonde levensstijl en kan je dus helpen om je cholesterol te verlagen.

Meer bewegen moet je niet afschrikken. Je hoeft geen uren per week sportieve inspanningen te doen. Je kan 15 minuten per dag intensief te sporten, maar vijf dagen per week een halfuurtje flink wandelen volstaat eigenlijk ook al om voldoende te bewegen.

4. Laat je begeleiden

Nieuwe routines inbouwen in je leven is niet altijd eenvoudig. Zeker niet als je continu de motivatie uit jezelf moet putten. Kan je een extra duwtje in de rug gebruiken? Laat je dan begeleiden door professionals. Dat hoeft zelfs geen geld te kosten, want bij Becel ProActiv kan je terecht voor een gratis Starterskit. Je krijgt dan drie weken lang tips van Becel ProActiv-coaches Ellen en Martijn. Zo leer je stap per stap gezonde keuzes te maken voor je lichaam en geest.

Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonder voedingspatroon of wil je graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker een kijkje op de website van Becel ProActiv.

]]>