Coördinator Jan Simons en burgemeester Alexander Vandersmissen in het Covidcallcenter. © Dirk Vertommen

Mechelen opent callcenter voor contactopsporing: “Alle zeilen bijzetten om virus te verbannen”

Mechelen, Sint-Katelijne-Waver -

Om de corona-epidemie lokaal in te dijken, heeft Mechelen in het stadhuis een callcenter voor contactopsporing geopend. Dat is ook actief voor Sint-Katelijne-Waver en moet helpen om infectiehaarden bloot te leggen. Een Covid-19-team volgt de situatie op de voet mee op.

Sven Van Haezendonck

De Vlaamse regering geeft lokale besturen de mogelijkheid om mee een rol te spelen in het centrale opsporingswerk. “Onze voorbereiding was klaar, we zijn donderdag van start gegaan”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+). De afgelopen week kwamen er in Mechelen 56 nieuwe coronapatiënten bij, in Sint-Katelijne-Waver drie. “De besmettingscijfers in Mechelen gaan nog altijd in stijgende lijn”, stelt Vandersmissen.

Twaalf ambtenaren bemannen het callcenter in een leegstaande vleugel van het stadhuis. “Er zijn ook drie maatschappelijk assistenten die eventueel aan huis gaan bij Covid-positieve mensen in thuisisolatie”, zegt de burgemeester. De medewerkers hebben allemaal een opleiding gekregen en een oproep voor extra kandidaten loopt. “De meeste medewerkers kunnen van thuis uit werken, of op kantoor”, zegt Jan Simons, manager van Lamot en nu ook coördinator van het Covidcallcenter Mechelen-Katelijne. Als het nodig is, kan dat tot 320 contactgesprekken per dag voeren.

De taak van de medewerkers is drievoudig: burgers informeren, sensibiliseren en informatie verzamelen. Het initiatief van contact- en bronopsporing moet helpen bij het identificeren van infectiehaarden en werkt aanvullend en versterkend. “Het voortdurend en herhaaldelijk bewustmaken van de mensen is minstens even belangrijk in deze fase. Het is belangrijk om mensen in thuisisolatie een hart onder de riem te steken en ook de huisartsen daar waar mogelijk te ondersteunen”, vertelt Simons.

Snel optreden

Tegelijk wil het callcenter zeer snel zicht krijgen op eventuele bijkomende besmettingen. “Zodat we snel kunnen optreden. Op die manier proberen we een verdere verspreiding van het virus te voorkomen, maar dat vraagt tijds- en arbeidsintensief maatwerk”, legt Jan Simons uit. Het callcenter werkt ook nauw samen met een Covid-19-team dat ondertussen twee weken actief is. Dat bestaat onder andere uit huisartsen, welzijnswerkers, vertegenwoordigers van het AZ Sint-Maarten en van de lokale besturen.

Via dat team houden Mechelen en Katelijne accuraat zicht op de evoluties op gemeentelijk niveau. Het volgt dagelijks de cijfers op en bezorgt burgemeesters feedback van op het terrein en geeft concrete adviezen. Het team richt zich dus niet op individuele patiënten, maar wel op eventuele verontrustende tendensen of clusters binnen de eerstelijnszone Mechelen-Katelijne. Het doel is om problemen onmiddellijk in kaart te brengen en kort op de bal te spelen.

Volg de richtlijnen

“Ik ben er gerust in dat wij ook van dit verhaal een succes kunnen maken, maar ik reken op de constructieve medewerking van de Mechelaars wanneer ons callcenter met hen contact opneemt. Laat ons alle zeilen bijzetten om dit virus uit onze stad te verbannen”, zegt burgemeester Vandersmissen.

Hij roept de inwoners op om te blijven volhouden. “Het overgrote deel van de Mechelaars volgt de richtlijnen nauwgezet op. Dat zien we elke dag op straat en het vertaalt zich in een daling van het aantal boetes. Wij doen er alles aan om te sensibiliseren en te handhaven, maar op het einde van de dag zijn we allemaal individueel verantwoordelijk. Wij bepalen zelf de ruimte die het virus krijgt. Iedereen moet zich aangesproken voelen. We kunnen maar slagen als iedereen zijn verantwoordelijkheid blijft opnemen en zijn contacten met anderen beperkt tot het strikte minimum.”

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio