©  Instagram

Marni biedt excuses aan voor racistische campagne

Het Italiaanse luxelabel Marni heeft zijn excuses aangeboden nadat beelden uit de SS20-campagne met zwarte modellen veel negatieve feedback kregen. De manier waarop ze werden ingezet was volgens veel modekenners en -liefhebbers beneden alle peil. Onder meer waakhond van de modewereld Diet Prada haalde eerder deze week uit op Instagram.

“Bij Marni bieden we onze grote verontschuldigingen aan voor de schade die onze laatste campagne heeft veroorzaakt. Wat bedoeld was als een campagne waarin de schoonheid van de Afro-Braziliaanse cultuur werd gevierd, vanuit het perspectief van de Braziliaanse fotograaf Edgard Azevedo, had de tegenovergestelde impact. Onze onoplettendheid tijdens het beoordelingsproces is onaanvaardbaar - en dat spijt ons ongelooflijk”, staat er te lezen in een reactie op Instagram.

“Het team van Marni zet zich met passie in voor inclusiviteit en het vieren van diverse culturen. Terwijl we ernaar streven om een ​​meer rechtvaardige wereld te creëren, betreuren we het oprecht dat onze inspanningen meer pijn hebben veroorzaakt. We hebben deze beelden onmiddellijk verwijderd en leveren meer inspanningen om ervoor te zorgen dat onze processen doordachter worden uitgevoerd. We gebruiken dit moment als een kans om meer gekleurde stemmen en makers te ondersteunen en talent te versterken dat een belangrijke rol speelt bij het creëren van een meer inclusieve en diverse modewereld.”

In de bekritiseerde campagne waren modellen gestyled met etnische accessoires zoals houten kettingen en geweven hoeden, die overigens niet van Marni zijn. Een model was beschilderd, wat doet denken aan tribale bodypaint. In een andere afbeelding droeg een model kettingen rond de enkels. De afbeeldingen verwezen sommigen naar racistische stereotypen van zwarte mensen als primitieve mensen.

Bovendien waren de slogans bij de campagne ongelukkig gekozen. De termen “jungle mood” en “barefoot in the jungle” riepen bij Diet Prada herinneringen op aan de fel bekritiseerde trui bij H&M uit 2018, gedragen door een zwart jongetje en bedrukt met de woorden “Coolest monkey in the jungle”. Ook de blackface-trui van Gucci past volgens de site in dat rijtje.

View this post on Instagram

On Friday, Italian brand @Marni , known for its quirky, irreverent take on luxury fashion, sent out an e-mail blast for their new SS20 campaign. In the series of images, which were also simultaneously posted on Instagram, Black models are juxtaposed with some choice words evoking the season’s mood--“jungle mood,” “tribal amulet,” and “barefoot in the jungle” among others. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ You might remember H&M’s “Coolest Monkey In The Jungle” hoodie from 2018, which was photographed on a young black boy, and recalled a legacy of simianized representations of Black people as apes and monkeys. Ditto Prada’s “Otto” keychains which caused a scandal later that same year and in the months prior, an incident with Gucci’s blackface balaclava. It was a rough year for fashion brands, but it hasn’t stopped. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Marni’s new campaign is more nuanced, but no less problematic. With the models styled in a smorgasbord of ethnic accessories like Bayong wood necklaces from the Philippines, Caribbean woven grass hats, and other non-descript wooden jewelry (none of which are Marni), the images begin alluding to racist, colonial stereotypes of Black people as primitive, uncivilized, and unmodern people. One model is even painted in clay, evoking tribal bodypaint. In another image that’s since been deleted from the brand’s Instagram account, a link of chains near the model’s feet resulted in some terrible shackle-like optics. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ It becomes a more layered conversation though, when you discover the photographer Edgar Azevedo is Afro-Brazilian. Meanwhile Giovanni Bianco, the art director, is Brazilian-Italian. Was something lost in translation? More context provided by the brand to explain the vision and collaboration with the photographer could have helped in this situation, but needless to say, the damage was done when the marketing team decided on those words. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ These stereotypes are just some of the ways the institution of white supremacy has oppressed, dehumanized, and deprived Black people of their human rights. For yet another fashion brand to reflect these tropes further proves the work that needs to be done to dismantle the pervasive racism throughout the world.

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Diet Prada beklemtoonde dat de fotograaf van dienst Edgar Azevedo Afro-Braziliaanse roots heeft en dat meer context bij deze samenwerking en de hele campagne had kunnen helpen om de boodschap beter over te brengen. “Het kwaad was geschied toen het marketingteam die beelden en slogans koos. Deze stereotypen zijn slechts enkele van de manieren waarop blanken naar zwarte mensen kijkt en hen onderdrukt, ontmenselijkt en berooft van hun mensenrechten. Dat nog een ander modemerk deze stijl weerspiegelt, bewijst dat er nog veel werk nodig is om racisme over de hele wereld te ontmantelen”, luidde het op Instagram.

Het modehuis, dat eerst enkel de foto met het geketende model verwijderde, heeft inmiddels de hele campagne offline gehaald.

NIET TE MISSEN