Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

Dit wist je nog niet over cholesterol

Wat je echt moet weten over cholesterol

Cholesterol. Het is een term die vaak ter sprake komt als het gaat over je gezondheid, maar meestal ver van je bed staat. Moet je je eigenlijk zorgen maken over je cholesterol? De belangrijkste feiten over cholesterol ontdek je hier.

1. Je hebt cholesterol nodig

Bij cholesterol hoort nog steeds een negatieve connotatie, maar eigenlijk heeft je lichaam de stof nodig. Cholesterol is een vetstof die je lichaam gebruikt om cellen, hormonen, galzuren en vitamine D aan te maken. Je moet wel het onderscheid maken tussen goede en slechte cholesterol.

Tip van een Becel ProActiv-expert: In een gezond voedingspatroon horen nu eenmaal vetten. Eet wel voornamelijk onverzadigde vetten die aanwezig zijn in producten zoals noten of vette vis. Gebruik je vet om te koken? Kies dan voor een plantaardig alternatief zoals de producten van Becel ProActiv. Al bij gebruik van 3 porties Becel ProActiv (30 gram) per dag – het equivalent van 4 tot 6 toastjes - kan de slechte cholesterol aanzienlijk verlagen.

]]>

2. Wanneer cholesterol slecht is voor je

Je lichaam maakt twee soorten pakketjes (of lipoproteïnen) aan om de cholesterol in te vervoeren. De Low Density Lipoprotein (LDL) verplaatst zich van je lever naar je bloedvaten. Je lichaam kan de cholesterol die verpakt is in LDL uit het bloed halen, maar als er te veel van is, zet het zich af op je vaatwanden en kunnen die verstopt raken.

High Density Lipoprotein (HDL) transporteert cholesterol van je weefsels naar je lever waar ze afgebroken worden. Ze dienen als ‘opruimers’ in je lichaam. De kans op aderverkalking wordt dus kleiner als er meer HDL-cholesterol in je bloed zit.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Consumeer wat meer producten die plantensterolen bevatten. De stof blokkeert gedeeltelijk de hoeveelheid cholesterol die in de darmen terechtkomt zodat het LDL-cholesterolgehalte na enkele weken daalt. Plantensterolen komen van nature in kleine hoeveelheden voor in plantaardige oliën, noten, zaden, granen, groenten en fruit. In producten van Becel ProActiv werden ze extra toegevoegd en vind je ze dus in grotere hoeveelheden terug.

]]>

3. Risicogroepen

Cholesterol komt vaak ter sprake als je wat ouder bent, maar eigenlijk kan iedereen te veel slechte cholesterol hebben. Symptomen zijn vaak niet zichtbaar tot het eigenlijk al te laat is. Risicogroepen die beter extra goed opletten zijn mensen met overgewicht, een verhoogde bloeddruk, diabetes type 2 en rokers.

Tip van een Becel ProActiv-expert: Laat je cholesterol en je bloeddruk regelmatig testen, ook al zit je niet in een risicogroep. Een huisarts kan met een klassieke bloedafname makkelijk een te veel aan slechte cholesterol opsporen.

]]>

4. Voldoende beweging

Met voeding kan je de slechte cholesterol in je lichaam aanzienlijk doen dalen, maar daar stopt het niet. Wie meer beweegt, verbetert de verhouding tussen de goede en de slechte cholesterol. De goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor je lichaam meer cholesterol kan afvoeren. Regelmatig sporten houdt niet alleen je gewicht op peil, het kan naast je cholesterol zelfs je bloeddruk verbeteren. Alleen maar voordelen dus!

Tip van een Becel ProActiv-expert: Kies voor een gezondere levensstijl. Dagelijks 30 minuten bewegen is al voldoende om je gezondheid een extra boost te geven. Je kan actief sporten zoals fietsen of zwemmen, maar eigenlijk volstaat een flinke wandeling maken of in de tuin werken ook.

]]>
Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonder voedingspatroon of wil je graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker een kijkje op de website van Becel ProActiv.

]]>