©  Joris Herregods

Terugval in goederenoverslag blijft beperkt in Antwerpse haven

Antwerpen -

In de eerste jaarhelft is de totale goederenoverslag in Port of Antwerp met 4,9% gedaald ten opzicht van de eerste helft van 2019. Dat meldt het havenbedrijf woensdag. Vergeleken met andere West-Europese havens hield Antwerpen goed stand doordat het in veel segmenten actief is, het niet afhankelijk is van één continent en door haar rol als grootste geïntegreerde chemiecluster in Europa, zegt CEO Jacques Vandermeiren.

De impact van de coronacrisis werd duidelijk in het tweede kwartaal, met een terugval in de overslag van alle goederenstromen. De containertrafiek vormt een uitzondering: hoewel vanaf april de gevolgen van geschrapte afvaarten gevoeld werden, noteerde de containeroverslag in de periode januari-juni 2020 een lichte stijging van 0,4% TEU ten opzichte van dezelfde periode in 2019. “Het aantal aanlopen van schepen daalde, maar dat werd gecompenseerd door enerzijds gemiddeld meer volume per schip en anderzijds extra aanlopen, bovenop de normale vaarschema’s. Opvallende stijgers in deze bijzondere periode waren de overslag van farma-producten, e-commerce en gezonde etenswaren.”

Minder auto’s

Andere segmenten kregen wel klappen. Zo daalde de breakbulk in de eerste jaarhelft met 29%, ook ten gevolge van mondiale handelsperikelen sinds midden 2019. In de overslag van ijzer en staal werd in juni herstel genoteerd, maar in de volledige jaarhelft kende de belangrijke goederengroep wel een totale daling van 33,1%. De automobielsector had het in 2019 al moeilijk door de invoering van strengere uitstootregels in Europa, met corona kwam daar vanaf maart extra impact bij. Een daling van roro-overslag in 21,8% was het resultaat.

Door een verminderde vraag naar kolen en olieproducten daalde ook het bulkgoed. Droge bulklading daalde met 13,1% in de eerste jaarhelft, vloeibaar massagoed daalde met 7,5%.

Wereldhaven

Voor het derde kwartaal verwacht Port of Antwerp nog geannuleerde afvaarten, maar tegelijk ziet het wel de eerste tekenen van herstel en het aantrekken van de Europese economie. “Port of Antwerp is een wereldhaven die het ritme van de Europese en de wereldeconomie volgt”, zegt CEO Jacques Vandermeiren. “De impact van het stilvallen van de globale supply chain door de coronacrisis is voelbaar geworden vanaf het tweede kwartaal en zal een effect hebben op de totale goederenoverslag dit jaar. Port of Antwerp houdt goed stand in de Hamburg-Le Havre range doordat het in veel segmenten actief is, het niet afhankelijk is van één continent en door haar rol als grootste geïntegreerde chemiecluster in Europa.”

Volgens havenschepen Annick De Ridder (N-VA) is de haven, als schakel in de keten tussen producenten en consumenten, een perfecte barometer van de wereldeconomie. “Cruciaal zal zijn in welke mate het consumentenvertrouwen groeit.”

Nu in het nieuws