Kunstenaar en oprichter De Muze overleden: “Tone was een vrijheidsstrijder”

Kunstenaar Tone Pauwels is overleden. Hij werd net geen tachtig. Samen met Walter Masselis opende hij najaar 1964 het legendarische kunstenaars- en muziekcafé De Muze op de Melkmarkt in Antwerpen. “Tone heeft altijd voor de kunst gekozen”, zo blikt de Antwerpse galeriehouder Adriaan Raemdonck terug.

fh

Pauwels en Masselis waren afkomstig uit Kortrijk en waren begin jaren zestig naar Antwerpen afgezakt om aan de Academie te studeren. Omdat ze geen geschikt en goedkoop stamcafé vonden, besloten ze er zelf een te openen, naar verluidt om pintjes tegen kostprijs te kunnen drinken. Stoelen en tafels kochten ze bij het Leger des Heils, de tapkast timmerden ze ineen van een plankenvloer die ze op de eerste verdieping uitbraken. Al gauw werd De Muze het centrum van de artistieke scène met Ferre Grignard als vaste gast.

Terwijl Masselis fulltime in de horeca stapte, bouwde Pauwels zijn carrière als kunstenaar uit. In 1970 was hij de laatste artiest die in de oude Zwarte Panter in de Wisselstraat exposeerde. Een maand later hingen zijn schilderijen op de openingstentoonstelling van de nieuwe Zwarte Panter in de Hoogstraat. Hoewel zijn hoogtepunt in de jaren zeventig lag, bleef Pauwels tot op het einde creatief. Ook zijn geesteskind De Muze bleef hij trouw bezoeken.

Vorig jaar opende Pauwels nog een eigen café, voor één dag, in de Grote Pieter Potstraat, in het kader van een kunstproject.

LEES OOK: ‘Café’ sluit daags na opening: “Het wordt allemaal te veel McDonald’s”

“Tone was een vrijheidsstrijder”

© Dirk Kerstens

“Hij was bijna 80, het is toch een shock”, reageert Adriaan Raemdonck op de dood van Tone Pauwels. De stichter van galerie De Zwarte Panter gaat meteen terug naar het einde van de jaren 60.

“Tone kwam uit West-Vlaanderen, hij was één van die goudzoekers. Er wordt over hem vaak gepraat als de stichter van de Muze. Dat was veel meer dan een café. Het was eigenlijk een niet-gesubsidieerd cultureel centrum. Iedereen zat daar: Panamarenko, Fred Bervoets, bekende acteurs, noem maar op. Dat was een echt broeinest. Tone zelf hoorde bij de kunstenaars van de Spanjepandsteeg. De hele Antwerpse kunstwereld zat toen in de binnenstad op 500 vierkante meter bij elkaar. Tone maakte als kunstenaar topwerken. Hij was wel een zoekende man, je moest hem laten doen. Hij had ook niet die grote ambitie. Maar hij was consequent, Tone heeft altijd voor de kunst gekozen. Ik zie hem wat als een vrijheidsstrijder die later heeft meegewerkt aan de revival of de renaissance van de Antwerpse avant-garde. Als je dat allemaal hebt kunnen doen in je leven. Ik vind dat heel wat.”

DOEN! in Antwerpen

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio