Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

6 makkelijke levensstijltips om je cholesterolgehalte onder controle te houden

Hoe een ongezonde levensstijl je cholesterol beïnvloedt

Naar schatting zou 80% van de hart- en vaatziektes voorkomen kunnen worden volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Hoe? Met enkele simpele veranderingen in je levensstijl kun je op een natuurlijke manier je cholesterol verminderen, waardoor het risico op coronaire hartziektes aanzienlijk verlaagt of zelfs voorkomen kan worden. En daar kun je alvast niet te vroeg mee beginnen!

Ongeacht je leeftijd kun je met kleine veranderingen in je levensstijl je cholesterolgehalte onder controle houden. Deze tips helpen je alvast om een ongezonde levensstijl om te gooien:

1. StressWie regelmatig stress heeft, grijpt makkelijk naar ongezonde snacks of andere voeding. Die ongezonde gewoonte kan al snel leiden tot hogere cholesterolwaarden. Gelukkig zijn er nog andere manieren om stress de baas te kunnen. Probeer eens yoga of meditatie om te ontspannen. En vergeet zeker niet om regelmatig te ontspannen, maar dan liefst zonder hapje of drankje.

2. OvergewichtOm gezond ouder te worden en de risico’s te beperken door een te hoge cholesterol, is een stabiel lichaamsgewicht belangrijk. Vermijd dus de valkuil van elk jaar een kilootje erbij, want twintig jaar later is dat al snel twintig kilogram erbij.

3. Te weinig beweging‘Stilstaan is achteruitgaan’ wordt al eens gezegd en dat kun je voor je cholesterolwaarden echt wel letterlijk nemen. Om je cholesterolgehalte onder controle te houden, is minimaal drie uur in de week sporten een echte aanrader. Al is de ene sport niet de andere. Regelmaat en matige intensiteit zijn noodzakelijk om je voordeel er uit te halen. Zorg dus dat je vijf keer per week minstens dertig minuten je hartritme verhoogt. Dat kan zelfs al eenvoudig door te wandelen op een matig tot hoog tempo. Vind je het moeilijk om vaart te maken terwijl je stapt? Probeer dan eens ‘nordic walking’ (wandelen met ‘poles’, oftewel stokken).

4. SnackenSnack je de hele dag door en heb je amper tijd voor een volwaardige maaltijd? Plan dan voortaan je dag rond drie evenwichtige maaltijden met veel vers fruit, verse groenten, vette vis, volkorenbrood, … zodat je niet langer de behoefte hebt om te snacken. Lukt het toch niet zonder tussendoortje? Vermijd dan ongezonde snacks zoals koekjes en chips. Deze bevatten doorgaans veel verzadigde vetten, wat een negatieve invloed heeft op je cholesterol.

5. Foutieve leeftijdJe hart houdt geen rekening met je echte leeftijd, maar wel met je hartleeftijd én je cholesterolwaarden. Laat beide dus checken om al dan niet je levensstijl tijdig bij te sturen. Goede cholesterolwaarden én een jonge hartleeftijd houden je gezond. Je hartleeftijd is nu eenmaal iets helemaal anders dan je echte leeftijd: je levensstijl kan de ‘leeftijd’ van je hart verouderen of verjongen.

6. Slechte vettenVetten passen in een evenwichtig voedingspatroon, maar niet alle vetten zijn even goed. Vervang dus verzadigde vetten uit vlees, spek en boter door onverzadigde vetten uit plantaardige oliën, noten, zaden en cholesterolverlagende margarine. Zo kunnen twee porties (ongeveer tien gram) Becel ProActiv Margarine per dag je risico op hart- en vaatziektes al aanzienlijk verlagen. In tegenstelling tot andere margarines zitten er in de producten van Becel ProActiv plantensterolen. Onderzoek heeft aangetoond dat die het cholesterol verlagen. Consumeer je dagelijks tot drie porties, dan heb je de optimale hoeveelheid van 2 tot 2,5 gram plantensterolen opgenomen.

Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonder voedingspatroon of wil je graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker een kijkje op de website van Becel ProActiv.