Fenna Bouve © Victoriano Moreno

COLUMN. Een goed fietsbeleid is meer dan campagnes die de fiets promoten

Fenna Bouve woont met haar man en twee kinderen in Borgerhout. Ze verzet zich tegen het te snel rijdend verkeer in onze straten via de door haar aangevuurde bewonersactiegroep 30MAX. Voor deze krant is zij een van de vier columnisten mobiliteit.

Zopas kwam het Fietsrapport van de stad Antwerpen online. De ‘vierde fietsstad ter wereld’ scoorde 47,3 punten op 100. Dat is gebuisd!

LEES OOK. Fietsers geven Antwerpen een buis op het fietsrapport, Mechelen krijgt een onderscheiding

Hoe kan dat nu? Dit rapport is het resultaat van een online bevraging bij meer dan 24.000 Vlaamse fietsers en is eigenlijk de eerste ronde voor de verkiezing tot de Fietsstad 2020. Antwerpen haalt met dit rapport in de categorie grote steden de voorlaatste plaats, alleen Aalst scoort slechter.

Het doel van deze rapporten is voor de organisatoren (de Fietsersbond en de VSV) vooral de fietsers aan het woord laten opdat de steden in kwestie aan de slag kunnen gaan met input hoe het fietsen eigenlijk beleefd en aangevoeld wordt. Waardevol, toch?

Laat ons daar eens kijken. Laat ons zeggen dat de laagste scores de belangrijkste werkpunten weergeven. Dat is: 1,9 op 5 voor ‘Kinderen kunnen veilig naar school fietsen’ en 1,8 op 5 voor ‘Ik weet waar ik terecht kan met vragen en klachten rond fietsinfrastructuur’.

Dus beste Stad Antwerpen, hier liggen gratis en voor niks twee tips voor prioriteiten in het fietsbeleid:

Eén:Maak werk van fietsveiligheid en veilige schoolroutes voor kinderen. Zeer veel gezinnen nemen nu nog de auto voor een korte afstand naar school. Maak de straten veiliger om te fietsen, en veel kinderen en ouders zullen fietsers worden. Dat wil je toch, als fietsstad?

Daarbij zijn nieuwe fietspaden niet altijd de zaligmakende oplossing. Zorg al eens voor gewone rustige en befietsbare woonstraten met weinig autogebruik waar de snelheidslimieten worden gerespecteerd. Het beste fietsplan is een autoplan! En na die paar jaar zag ik nog steeds geen handhaving op zone 30 of stevige maatregelen om de autodruk te verlagen.

Twee: fietsende Antwerpenaren weten niet waar ze met hun klachten naartoe moeten mailen of bellen.

Wie moeten fietsers mailen als er een gat in het fietspad is of een licht vreselijk afgesteld?

Wie is onze fietsambtenaar? Die moet de vierde fietsstad in de wereld toch wel hebben? Ik vroeg er dit jaar eens naar bij het kabinet van Koen Kennis en er is er één, maar ik mocht de naam van deze persoon niet weten! Waarom? Stel je voor dat ik hem of haar verbetersuggesties zou doorsturen!

Dus: aan de slag gaan met input van fietsers en openstaan voor kritiek, daar knelt toch een schoentje in Antwerpen. De stad vindt blijkbaar dat ze vooral goed bezig is en dat al die fietsers véél te kritisch zijn en verwend met genoeg fietsinfrastructuur. Dat bewijst die vierde plaats in de Copenhagenize index toch?

En neen, het is niet allemaal slecht. Ik ben opgegroeid in Brussel en toen ik verhuisde naar Antwerpen in 2000 kwam ik aan in een fietsparadijs. Maar het aantal fietsers is de laatste decennia veel meer gegroeid dan de fietsinfrastructuur, die achter de feiten aanhinkt en waar de auto echt nog de meeste plek heeft. Antwerpen heeft het potentieel om écht Fietsstad te worden maar er is nog veel werk aan de winkel - en dat werk kan pas gebeuren als de stad openstaat voor kritiek, echt luistert naar haar fietsers en ermee aan de slag wil gaan. Dus beste stad: lees dit rapport eens goed asjeblieft. Het is de mening van jullie fietsers. Een beter fietsbeleid is meer dan campagnes die de fiets promoten, want daar halen jullie de hoogste score!

Check het op fietsgemeente.be/fietsrapporten

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio