© Shutterstock

Niet op reis naar het paradijs, reclame maken vanuit en voor hun kot: zo vergaat het influencers in tijden van corona

De pandemie heeft een impact op influencers. De wereld van de travel bloggers, die van paradijselijke foto’s op hun Instagram proberen te leven, valt tijdelijk in duigen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Influencers worden nu ook ingeschakeld, zij het om naast het promoten van hebbedingen ook meer te sensibiliseren.

vwh

Voor de Amerikaanse blogger Lindsay Silberman zijn het barre tijden. Zij toonde voor de crisis beelden vanuit verre landen. Onder meer luxeresorts Thailand en Mexico werden uitvoerig gepromoot. Haar duizenden volgers waren geëngageerd. Ze vroegen haar leuke adresjes om een wijntje te drinken en hoe ze haar valies maakt voor diverse bestemmingen. Nu zit ook zij gewoon in haar kot. “Als mensen niet kunnen reizen, waar post ik dan over?”, vraagt ze zich af. Haar Nederlandse collega Evelien Langeveld, die in het Australische Sydney woont, zit ook zonder betaalde samenwerkingen op de planning. “Mensen zoeken niet naar reistips”, zei ze eerder in een reactie met de Nederlandse krant NRC Handelsblad. Intussen vult ze haar dagen met nieuwe dingen leren, meubels opwaarderen en lezen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Sommige travel influencers blijven lustig oude vakantiekiekjes posten tijdens deze moeilijke periode. Ze plaatsen er tekstjes zoals ‘keep the dream alive’ bij om uit te drukken dat ze verlangen naar de tijd waarin ze opnieuw in een vliegtuig mogen stappen. De Belgische Sigrid, die zichzelf op Instagram Sigrid of the Sun noemt, gooit het deels over een andere boeg.

“Ik heb besloten om tijdens deze rare tijden niet alleen mijn vorige reisfoto’s te plaatsen, omdat ik echt bij je wil blijven. Reizen is - helaas - momenteel niet mijn hoofdactiviteit. Het maakt me ongelukkig en daarom moet ik de andere dingen blijven doen die ik graag doe: verbinden met de natuur en creatief zijn”, kondigt ze aan. “Je kunt in bijna elke omgeving creatief zijn, dus ik daagde mezelf uit en fotografeerde voor het eerst in jaren in mijn geboorteplaats. En ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond om mijn buurt te verkennen. Het was een ontspannende, frisse en leuke ervaring.” Die switch levert haar een pak leuke reacties op. Haar volgers loven haar om haar authentieke aanpak.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hoewel er tijdelijk donkere wolken boven de hoofden van travel influencers hangen, betekenen de coronamaatregelen niet voor elk subgenre binnen het influencersmilieu slecht nieuws. Bepaalde merken blijven inzetten op marketing, zo test An-Katrien Casselman uit Pink Ambition nieuwe tandpasta uit om haar post-corona smile te verbleken. De stad Genk zet dan weer een tiental professionele en semiprofessionele influencers in om corona-gerelateerde boodschappen te verspreiden. De Limburgse stad hoopt op die manier vooral jongeren te bereiken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

NIET TE MISSEN