DISCUSSIE. Onderwijs snakt naar duidelijkheid: wat moet er gebeuren?

DISCUSSIE. Onderwijs snakt naar duidelijkheid: wat moet er gebeuren?

Heropenen na de paasvakantie, ergens in mei, of helemaal niet of nauwelijks voor de zomervakantie. Dat zijn de drie scenario’s waar het onderwijs nu nog rekening mee houdt. Al bleek gisteren na het wekelijkse overleg tussen vakbonden, koepels en bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) dat het onderwijs eerder rekening houdt met scenario twee.

LEES OOK. Van geen examens meer tot studenten voor de klas: het onderwijs houdt alle pistes open, maar snakt naar duidelijkheid

Feit is: het onderwijs snakt naar duidelijkheid. De Nationale Veiligheidsraad besliste eind vorige week om de huidige maatregelen te verlengen van 3 tot 19 april, de laatste dag van de paasvakantie.

Maar wat erna? “Alle respect voor het werk van de virologen”, zegt de woordvoerder van Weyts. “Maar er moet een redelijke termijn zitten tussen de beslissing om de scholen te openen en de feitelijke heropstart. De onrust is in scholen groot.”

Wel duidelijk: na de paasvakantie krijgen kinderen nieuwe leerstof via het principe van ‘pre-teaching’. Dat betekent dat leerkrachten nieuwe online lessen en opdrachten geven, waar ze dan op terugkomen bij de eventuele heropening van de scholen.

Vind jij het systeem van ‘pre-teaching’ na de paasvakantie een goede zaak? Is het haalbaar dat de scholen in mei weer open gaan? Welke piste moet de federale regering volgens jou volgen op het vlak van onderwijs?

Discussieer mee via onderstaand formulier. Een aantal reacties wordt gebundeld in Gazet van Antwerpen.

Nu in het nieuws