Aangeboden door Becel ProActiv

© Shutterstock.com

Goede en slechte vetten onder de loep

Mythe of feit: verhoogt vettig eten je cholesterol?

Te veel cholesterol is slecht voor je gezondheid. De vetstof hoopt zich op in je bloedvaten en verhoogt hierdoor het risico op hart- en vaatziekten. In het slechtste geval kan dat zelfs leiden tot een hart- of herseninfarct. Vet uit je dagelijks dieet weren zou de oplossing zijn voor het probleem. Maar klopt dit eigenlijk wel?

Je lichaam heeft vet nodigVet is eigenlijk cruciaal voor je lichaam. Het levert niet alleen energie aan het lichaam, maar is ook een reservebron voor energie. Mannen bestaan gemiddeld voor 15% uit vet, bij vrouwen loopt dat zelfs op tot 25%. Vet bevat daarbovenop vitaminen (A, D, E en K) die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Omdat de stof de maaglediging vertraagt, zal het ook je hongergevoel aanzienlijk verminderen. Iets wat suiker dan weer niet kan.

Uit vet wordt ook cholesterol gemaakt. Hoewel dat vaak verbonden is aan een negatieve connotatie, heeft je lichaam ook deze stof nodig. Cholesterol is onmisbaar voor de opbouw van cellen, hormonen, vitamine D en galzuren. Je kan cholesterol onderverdelen in twee categorieën: de goede en de slechte cholesterol. De vetten die je binnenkrijgt, hebben en impact op welke soort aangemaakt wordt.

Goede en slechte vettenJe lichaam heeft vetten nodig, maar dat betekent niet dat elk vet gezond is. Als je boodschappen doet, is het vaak moeilijk om het overzicht nog te bewaren. Wat is nu wel gezond en wat niet? We lijsten het even voor je op.

  • Verzadigde vetten verhogen je slechte cholesterol. Je vindt ze terug in dierlijke producten met veel vet. Daaronder verstaan we natuurlijk vet vlees, boter, room en volle melkproducten. Kies dus bij voorkeur voor de magere variant van die laatste.
  • Onverzadigde vetten verhogen je goede cholesterol. Deze vetten heeft je lichaam dus nodig om goed te werken. Je vindt ze terug in oliesoorten die op kamertemperatuur vloeibaar zijn zoals koolzaad- en olijfolie, maar ook in noten, pinda’s, avocado’s en vette vis zoals zalm, forel of makreel.
  • Transvetten verhogen je slechte cholesterol en verlagen daarbovenop je goede cholesterol. Ze zijn hierdoor het meest schadelijk voor je gezondheid. Het zijn gehydrogeneerde of verharde onverzadigde vetten. Je vindt ze terug in de meeste bak- en braadproducten en gefrituurde producten. Bak en braad je graag als je kookt, dan kies je best voor een onverharde margarine. In tegenstelling tot boter van dierlijke afkomst bevat deze aanzienlijk minder verzadigd vet.

Zo bouw je de juiste gewoontes inZo’n 80 % van hart- en vaatziekten kan voorkomen worden. Dat kan ook zonder medicatie. Een gezonde levensstijl kan je slechte cholesterol al aanzienlijk doen dalen. Dat kan door te stoppen met roken, meer te bewegen of door gezond(er) te eten.

Eet daarom evenwichtig en gevarieerd. Vermijd verzadigde vetten en transvetten, maar kies liever voor onverzadigde vetten. Zo kunnen twee porties (ongeveer 10 gram) Becel ProActiv margarine per dag je risico op hart- en vaatziekten al aanzienlijk verlagen. In tegenstelling tot andere margarines, zitten er in de producten van Becel ProActiv plantensterolen. Onderzoek heeft aangetoond dat die het cholesterol verlagen. Consumeer je dagelijks tot drie porties, dan heb je de optimale hoeveelheid van 2 tot 2,5 gram plantensterolen opgenomen.

Ontdek je graag nog meer tips voor een gezonder voedingspatroon of wil je graag meteen aan de slag met een gratis Starterskit? Neem dan zeker een kijkje op de website van Becel ProActiv.