COLUMN
MOBILITEIT

Een vertrekpunt, een eindpunt,
een standpunt.

COLUMN. Nog minder tram en nog meer auto?

COLUMN. Nog minder tram en nog meer auto?

Print
Antwerpen -

Herman Welter volgt als sinds 1964 het openbaar vervoer in binnen- en buitenland. Tot 2008 als journalist van Gazet van Antwerpen, nu voor het Nederlandse vakblad Magazine Personenvervoer. Hij is een van onze columnisten mobiliteit.

Met het hertekenen van het tram- en busnet is niets mis. Dat doen ook vervoerbedrijven die x-maal beter presteren dan De Lijn. Door tijdig en open te communiceren hadden de Vervoerregio Antwerpen en De Lijn zich veel ellende kunnen besparen.

LEES OOK. Plan van De Lijn voor ‘Tramnet 2020’: acht sneltrams, vier stadstrams

Al in september 2017, en wellicht eerder, was het ‘tramnet 2020’ uitgetekend met acht M-lijnen en vier stadslijnen. De M-lijnen zijn ‘sneltrams’ die bovengronds meestal voor rood staan en dus niet snel zijn.

Het ‘tramnet 2020’ beoogt een efficiëntere exploitatie. De 7 en 15 bijvoorbeeld rijden meestal achter elkaar in plaats van gespreid over het uur zodat op het traject Harmonie – Mortsel om de vijf minuten een tram aan de halte passeert. Waarom lukt dat in het buitenland wel? Wordt na het verdwijnen van lijn 7 de frequentie op lijn 15 verhoogd? Of blijft het om de tien minuten of, erger, om het kwartier met 60 meter-trams? Alleen met een hoge frequentie, stipte dienstverlening, comfort en correcte info kunnen tram en bus een bijdrage leveren aan de oplossing van het mobiliteitsprobleem. De reizigers zijn beter af met een 43 meter-tram om de 7 tot 8 minuten dan met een megatram om het kwartier.

Meer reizigers zullen moeten overstappen. Mét goede aansluitingen en in een comfortabele situatie is dat geen probleem. Openbaar vervoer kan niet iedereen een directe verbinding aanbieden. In Antwerpen kan het overstapmodel (nog) niet naar behoren functioneren. Stap eens over op de halte Harmonie of in de metrostations Astrid of Diamant. Wegens gebrek aan stiptheid kun je bovendien geen enkele aansluiting garanderen. ’s Avonds, als de frequentie laag is, zou De Lijn die garantie wél moeten bieden. Net als in buitenlandse steden.

We moeten ons voorbereiden op nog minder openbaar vervoer. De Vervoerregio Antwerpen heeft te weinig middelen en Oosterweel werd een louter autogericht project. Geen cent voor tram en bus, noch voor de exploitatie, noch voor infrastructuur. Dat was nochtans beloofd. Hebben Ademloos, Ringland en Groen zich laten rollen? En zal er geld zijn voor de overkapping van de Ring?

De beoogde 50/50 modal shift zullen we met de huidige aanpak nooit bereiken.

Verkeer Antwerpen: Actuele verkeersinformatie en reistijden op de Antwerpse Ring en aansluitende snelwegen.