DISCUSSIE. Is een telefooncentrale voor niet-dringende medische hulp een goede zaak?

Foto: Sebastian Steveniers

DISCUSSIE. Is een telefooncentrale voor niet-dringende medische hulp een goede zaak?

Print

Er is kritiek op het nummer 1733, voor niet-dringende medische hulpverlening. Het nummer moet ervoor zorgen dat we minder snel naar de spoed stappen, maar het risico bestaat dat de operatoren op die hulplijn te delicate beslissingen moeten nemen. Vind jij zo’n nummer een goede zaak?

“Mensen kunnen zélf wel inschatten waar ze op welk moment met hun gezondheidsklacht moeten zijn”, zegt voorzitter Jan Stroobants van de Belgische beroepsvereniging van spoedartsen. Ook een onderzoek bij de Universiteit Antwerpen toont aan dat zo’n snelle inschatting via een operator aan de telefoon niet ideaal is. Begin maart zou beslist worden over het definitief invoeren van het nummer.

Vind jij de invoering van zo’n nummer een goede zaak? Moet de dringende hulpverlening anders? Leg jij de lat laag om bij de spoed binnen te stappen of ga je eerst naar je dokter? Zou je zo’n nummer gebruiken en je probleem voorleggen aan de operator?

Discussieer mee via onderstaand formulier. Een aantal reacties wordt vrijdag gebundeld in Gazet van Antwerpen.

Nu in het nieuws